سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرصت سه ماهه برای تعیین تکلیف گذر تاریخی «کمر زرین» اصفهان

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: شهرداری موظف شده است در مدت سه ماه طرح خود را برای تعیین تکلیف گذر تاریخی «کمر زرین» ارائه کند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در روزهای اخیر به موضوع   صیانت از آثار باستانی در گذر تاریخی «کمر زرین» ورود پیدا کرد و خواستار پیش بینی و اجرای طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان در این گذر شد؛ در جلسه بررسی وضعیت آثار تاریخی در دادگستری اصفهان مقرر شد طرح تهیه شده توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان به دبیرخانه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی ارسال شود و در صورت تایید، شهرداری در سریعترین زمان نسبت به اجرای آن با نظارت سازمان بازرسی استان اقدام کند.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزود: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان موظف شده است طرحی را برای ایجاد یک گذر در محدوده کمر زرین ارائه کند تا رفت و آمد مردم مختل نشود و از سوی دیگر، طرحی را برای حفاظت از یافته‌های کاوش آماده کند و به اداره کل میراث فرهنگی تحویل دهد.

شهرام امیری اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اعلام آمادگی کرده است که هر طرحی از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان یا معاونت معماری و شهرسازی شهرداری آماده شود، هرچه سریع‌تر مورد بررسی و تصویب شورای فنی میراث فرهنگی استان قرار گیرد تا مشکل مردم و مسائل مربوط به حفاظت یافته‌های باستان‌شناسی پیش از فصل بارش‌ حل شود.

امیری گفت: محدوده کمر زرین بافت جمعیتی متراکمی دارد و محدوده کاوش‌ها، محل رفت ‌و آمد مردم بوده است، از سوی دیگر شهرداری اصفهان در حال آماده‌سازی پاساژ «زَر» برای تحویل به مشتریان است و مجموعه این عوامل موجب توقف تردد در این گذر شد.

وی افزود: نظر اهالی محله کمر زرین این بود که با توجه به اتمام کاوش‌ها، راه عبور و مرور باز شود و در این مورد گلایه داشتند به‌همین دلیل دادگستری به‌عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرد.

یشتر نیز امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد: اگر معرفی کمر زرین که جزو شناسنامه های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود در حد نتایج همین کاوش‌ها صورت بگیرد کافی است و شهرداری باید هرچه سریعتر طرح خود را برای تبدیل شدن گذر کمر زرین به سایت موزه ارائه کند.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان  اظهار کرد: نمی‌توانیم با توقف عملیات باستان‌شناسی گذر کمر زرین اصفهان، مردم کشور را از یافته‌های ملی این سرزمین محروم کنیم.

محمدعلی ایزدخواستی افزود: پژوهشگران درگیر کشف یافته‌های عملیات باستان‌شناسی کمر زرین هستند و ابراز شگفتی می‌کنند پس باید توان این را داشته باشیم که از آثار مذکور حفاظت کنیم و آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک مسجد «جامع عتیق» این شهر قرار دارد؛ یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی درباره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

سال گذشته عملیات گودبرداری با لودر برای احداث گذر کمر زرین به تخریب لایه‌های باستانی و مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری منجر و به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.