سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نابسامانی در مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی در سنندج

این روزها علاوه بر حاشیه شهر ها، هسته های مرکز شهر به محل جمع آوری پسماند و نخاله های ساختمانی تبدیل شده و چهره زشتی را به شهر سنندج بخشیده است.

قانون مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی در سال ۱۳۸۹ در مجلس تصویب شد و یکسال بعد توسط هیئت وزیران به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است ولی برخی از این دستگاه های اجرایی به دلیل وجود مشکلات در کمبود نیرو یا نبود امکانات نامناسب در اجرای این قانون موفق نشده اند.

 این روزها علاوه بر حاشیه شهر ها، هسته های مرکز شهر به محل جمع آوری پسماند و نخاله های ساختمانی تبدیل شده و چهره زشتی را به شهر سنندج بخشیده است.

 نبود فرهنگ سازی و آگاهی سازی نامناسب از علل این آسیب شهری بوده ولی علت اصلی نابسامانی، نبود مدیریت و نظارت کافی از سوی دستگاههای اجرایی و نهاد است.

برابر قانون مدیریت پسماند شهری مدیریت اجرایی تمامی پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها به عهده شهرداری و دهیار است که در گفتگو با شهردار سنندج با بیان اینکه این موضوع به این سازمان ربطی ندارد سلب مسئولیت کرد.

در حوزه حریم راه ها و جاده ها راهداری وظیفه رسیدگی و ساماندهی پسماندها و نخاله های ساختمانی برعهده راهداری است.

 مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان کردستان در همین خصوص گفت : شهرداری در حریم شهر سنندج در فاصله ۲۰ کیلومتری مسیر کامیاران و ۱۰ کیلومتری مسیر مریوان مکان های برای تخلیه مصالح ساخت و ساز عمرانی و پسماند شهری اجرا کرده است که پیمانکاران و بخش خصوصی به دلیل کاهش هزینه و دیگر دلایل نخاله های عمرانی را در نزدیکترین محل تخلیه می کنند.

وی با بیان اینکه این تخلیه ها در ساعاتی صورت می گیرد که برای گشت های راهداری مشکل ایجاد کرده است افزود : در این زمینه در شهرستان های متخلف استان شکایت و تشکیل پرونده شده است.

حسنی بیان کرد : راهداری برای مباحث ایمنی جاده ای مجبور به جمع آوری شده است تا در محل مناسب پسماند و نخاله های ساختمانی تخلیه شود.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان افزود : گشت راهداری در صورت مشاهده ماشین های متخلف در تخلیه پسماند و نخاله ها با پلاک عمومی و خصوصی برخورد قانونی از مراکز قضایی صورت خواهد گرفت.

اقبال حمیدی مدیر کل محیط زیست استان کردستان نیز با بیان اینکه آلودگی منظر در ورودی و خروجی شهر، به خاطر انداختن مسافران و آلودگی آب و خاک ناشی از تخلیه های پسماند است، افزود : بر اساس قانون خودروهای متخلف باید از یک تا ده هفته توقیف شود‌.

حمیدی افزود: در کردستان محل بازیافت پسماند و نخاله شهری وجود ندارد و اگر سرمایه‌گذاران در این زمینه حاضر به اجرای محل بازیافت پسماند شهری شوند اداره کل محیط زیست استقبال کرده و به آنها تسهیلات پرداخت می کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.