سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منطقه آزاد اردبیل عامل وحدت و توسعه استان خواهد بود

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل گفت: منطقه آزاد اردبیل از این پس عامل وحدت، همدلی و توسعه استان و کشور خواهد بود.

علیرضا سلیمانی فرجام گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل از سال‌های قبل مطالبه مردم استان بوده است و این مطالبه خردادماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام محقق شد و منطقه آزاد اردبیل به عنوان یکی از مناطق هفت‌گانه در کشور مصوب شد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل افزود: در قانون ابتدایی برای منطقه آزاد اردبیل چهار نقطه پیش‌بینی شده بود ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر کرده بود برای شروع یکی از این چهار نقطه انتخاب شود و انتخاب این نقطه از دلایل اصلی تاخیر در راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل بود.

به گفته او، با توجه با امید و آرزویی که نسبت به کارکرد منطقه آزاد و توسعه ناشی از آن ایجاد شده بود، هر کدام از شهرستان‌ها علاقه‌مند بودند نقطه شروع از شهرستان آنها باشد که حق طبیعی و قابل احترام است، اما همین مساله منجر به چالش‌هایی در استان شد.

سلیمانی افزود: چهار نقطه اولیه شامل بیله‌سوار، پارس‌آباد، گرمی و رضی به عنوان حد اشتراک مشگین‌شهر، اردبیل و نمین انتخاب شده بود و وسعت آن بر اساس مصوبه مجلس ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار بود، اما از آنجا که الزام داریم در منطقه آزاد مرز بازرگانی و گمرک فعال داشته باشیم و این شرایط صرفا در بیله‌سوار بود لاجرم نقطه شروع این شهر انتخاب شد، اما قطعا در برنامه هست که بقیه نقاط را مطابق مراحل قانون به این منطقه الحاق کنیم و بتوانیم از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم.

مدیر منطقه آزاد اردبیل ادامه داد: البته این به این معنا نیست الان فقط بیله‌سوار از فرصت بهره‌مند خواهد بود، اساسا جنس کار منطقه آزاد و ساز و کار حاکم بر آن طوری است نه تنها استان بلکه بخشی از منطقه از آن منتفع می‌شوند و کارکرد ملی را در این منطقه خواهیم داشت.

او افزود: در سایر مناطق آزاد کشور هم شرایط به همین نحو بوده، برای مثال منطقه آزاد ارس از جلفا شروع شد و در ادامه نقاط دیگر به آن الحاق شد، اما این اتفاق به این بستگی دارد چقدر بتوانیم از فرصت ایجاد شده استفاده بهینه کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه با همدلی در استان در مقایسه با سایر مناطق آزاد کشور در زمان کمتری به نقطه مطلوب خواهیم رسید، گفت: از فرصت دو ساله استفاده کردیم و مطالعات و کار کارشناسی بیشتری روی منطقه آزاد و ظرفیت‌های استان انجام شد و مخالفت‌هایی که در استان وجود داشت به ما کمک و مجاب کرد بیشتر مطالعه کنیم، دقیق‌تر بسنجیم و کارشناسی‌تر عمل کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.