سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

۳ بنای دوره زندیه در شیراز مرمت و ساماندهی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از مرمت و ساماندهی ۳ بنای شاخص دوره زندیه در شیراز با اعتبار یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس امروز ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه ساماندهی، مرمت و انجام تعمیرات اضطراری مجموعه زندیه در دستور کار است، اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده عمارت تاریخی دیوانخانه، موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی) و ارگ کریم خانی مرمت و ساماندهی خواهد شد.

او گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای انجام این طرح به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه مجموعه زندیه شامل آثاری مانند ارگ، مسجد، حمام، آب انبار و بنا‌های تاریخی عمارت دیوانخانه و کلاه فرنگی (موزه پارس) است، افزود: این مجموعه آثار، شاخص‌ترین آثار دوره زندیه در شیراز است که هر یک از این بنا‌ها به جاذبه گردشگری نیز تبدیل شده اند.

ارگ کریم خان یکی ازمشهورترین و شاخص‌ترین بنا‌های ملی در شیراز است. این بنای باشکوه که در مرکز شهر شیراز قرار دارد، از آثار دوره زندیه است که توسط کریم‌خان زند معروف به وکیل‌الرعایا ساخته‌شده است. این ارگ محل حکومت و زندگی کریم‌خان بود و به همین علت به ارگ کریم‌خانی معروف است. ارگ کریم‌خان در سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت.

عمارت دیوانخانه نزدیک ارگ کریم خانی، در ابتدای خیابان ۲۲ بهمن شهر شیراز قرار گرفته است. این بنا با مساحتی برابر با ۸۴۰ متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده و از آثار دوره زندیه است. مقرنس کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز از ویژگی‌های معماری و هنری این بناست. عمارت دیوان‌خانه در ۲ طبقه ساخته شده است و در حیاط آن یک حوض سرتاسری و یک حوض افقی در جلو شاه‌نشین به چشم می‌خورد. سبک معماری عمارت دیوان‌خانه همچون سایر بنا‌های دوره زندیه درون‌گرا است، بدین معنی که ظاهر ساختمان ساده و اندرونی مزین به انواع نقوش و تزئینات هنری است. این بنا در ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۴ به فهرست آثار ملی ایران پیوسته است.

باغ نظر که به نام‌های عمارت کلاه فرنگی، موزه پارس و مقبره کریم خان نیز مشهور است در شیراز، خیابان کریم خان زند نزدیک به میدان شهدا و روبروی ارگ کریم خانی قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.