مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اجرای دو پروژه ساماندهی و حفاظتی برای کاخ جهانی سروستان با اعتباری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه دو پروژه مهم در این بنای جهانی اجرا می‌شود افزود: مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضا‌های معماری کاخ سروستان با بیش از ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار اجرای می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ادامه داد: ساماندهی و اجرای مسیر دو منظوره (حفاظتی – گردشگری) برای گنبد آجری کاخ ساسانی سروستان با بیش از ۶۲۸ میلیون تومان اعتبار نیز انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی افزود: با اجرای این پروژه‌ها مسیر دسترسی پله به بالای گنبد برای بازدید‌کنندگان و گردشگران به فضای داخلی (فراز گنبد) فراهم می‌شود.

کاخ سروستان یکی از بنا‌های مربوط به دوره ساسانیان در فارس است که یکی از آثار ثبت جهانی در منظر باستان‌شناسی ساسانی قرار دارد. بنای یادمانی سروستان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در میانه راه شیراز به فسا در جنوب باختری ایران واقع شده است.

بنایی باشکوه به درازا و پهنای ۳۷ در ۴۵ متر دارای دو گنبد بزرگ، تاق‌ها و قوس‌ها، درگاه‌های گوناگون، با مصالح معماری قلوه سنگ و گچ و در مواردی سقف‌های آجری که شامل بخش‌های بی‌شماری است، این بنا به خوبی طراحی، ساخته و آراسته شده و فضا‌ها با هم درآمیخته شده است. پنج ایوان، دو تالار گنبددار، دو تالار ستون‌دار، سه اتاق و فضای باز مرکزی از مهم‌ترین بخش‌های این بنا است.

بنای ساسانی معروف به کاخ سروستان را مردم محلی قصر ساسان یا چارتاق مینامند و به شکل همگانی با نام کاخ سروستان شناخته شده است.

در این بنا، شاهد پیوند معماری عصر باستان با دوره اسلامی است. کاخ ساسانی سروستان به عنوان یکی از بخش‌های پرونده منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس، در جلسه نهم تیر ۱۳۹۷ کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس شامل هشت سایت تاریخی است که در سه منطقه تاریخی فیروزآباد، بیشاپور و سروستان در جنوب‌شرقی استان فارس واقع شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار