سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خروج سالانه ۶۰ درصد شیر تولیدی از خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: سالانه ۶۰ درصد از شیر خام تولیدی در واحد‌های دامداری استان به دلیل نبود واحد‌های لبنی قوی به خارج استان حمل می‌شود.

 مهدی شکاری گفت: نبود واحد لبنیات در استان سبب شده تا بخش زیادی از شیر تولیدی در واحد‌های دامداری از استان خارج و به مقصد استان‌های همجوار بویژه خراسان رضوی حمل شود.
وی افزود: شمار واحد‌های لبنی فعال استان کمتر از ده واحد است و این صنایع ظرفیت جذب شیر تولیدی داخل را ندارند از این رو دامداران به ناچار شیر تولیدی را به واحد‌های لبنی سایر استان‌ها ارسال می‌کنند.
شکاری با اشاره به اینکه واحد‌های لبنی داخل استان به لحاظ مالی ضعیف‌تر از صنایع بزرگ ونشان‌های مطرح کشور هستند، افزود: بنابر اظهارات دامداران و مراکز جمع آوری شیر دلیل عدم تحویل شیر خام به صنایع لبنی داخل استان، خرید شیر آنها در تمام فصول سال، پرداخت وجه شیر در بازه زمانی مناسب و قیمت مناسب‌تر انجام می‌شود از این رو انگیزه آنان برای عرضه این محصول به خارج از استان بیشتر شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: صنایع کوچک استان در این بازار امکان رقابت با برند‌های مطرح کشور را ندارند که این امر مستلزم تغییرات و ایجاد تنوع در محصول تولیدی توسط صنایع لبنی استان است.
وی در ادامه بیان کرد: خروج شیر از استان علاوه بر اینکه سبب خروج ارزش افزوده تولید این محصول شده است، آسیب‌هایی همچون حمل این ماده غذایی فساد پذیر در مسافت طولانی را به همراه دارد.
دامداران استان ۵۱ هزار و ۴۷۶ راس دام سنگین در اختیار دارند و در ۸۱ واحد گاو شیری صنعتی استان هشت هزار و ۸۱۲ راس دام در حال پرورش است.
خراسان شمالی از قطب‌های دامپروری و تولید شیر و گوشت در کشور است.

برچسب ها: شیر ، دام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.