سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۰۲۵ سال بی‌نظیری در تاریخ روابط فرهنگی ایران و ترکیه خواهد بود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال ۲۰۲۵ به عنوان یک سال بی‌نظیر از منظر تاریخ روابط فرهنگی ایران و ترکیه یاد کرد و خواستار آغاز به کار این سال فرهنگی همزمان با روز ملی ایران شد.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور در دیدار با محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۵ از منظر تاریخ روابط فرهنگی ایران و ترکیه سال بی‌نظیری خواهد بود، افزود: ما ترجیح می‌دهیم آغاز به کار سال فرهنگی در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۳) همزمان با روز ملی ایران باشد که امکان حضور رئیس جمهور ایران نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در کمترین زمان ممکن پس از شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و کابینه جدید دولت بدون هیچ مشکلی شروع به کار کرده است، اظهار داشت: کابینه ایجاد شده به عنوان کابینه وفاق ملی شناخته می‌شود و از همه گروه‌های سیاسی در این کابینه حضور دارند و همین مسئله باعث تقویت دولت آینده و بهتر شدن کار‌ها خواهد بود.

ایمانی پور با اشاره به اینکه سطح روابط ایران و ترکیه بسیار فراتر از یک کشور همسایه صرف است تاکید کرد: ما همدردی‌های دولت و ملت ترکیه در موضوع شهادت رئیس جمهور را از یاد نبرده‌ایم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف از جمله نشست‌های علمی و پژوهشی، جشنواره‌های فیلم، کنسرت‌های موسیقی، همکاری‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در سال فرهنگی، بر تداوم قدرتمند فعالیت‌های کمیته‌های هماهنگی دو طرف تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت مسئله گردشگری در تعمیق روابط فرهنگی و تمدنی میان دو کشور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش حضور شهروندان و گردشگران ترک در ایران خبر داد و گفت: حضور گردشگران خارجی در ایران بهترین وسیله برای بی‌اثر کردن تبلیغات منفی رسانه‌های استکباری علیه جمهوری اسلامی است.

ایمانی پور در ادامه از آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات بر میزبانی کارشناسان فرهنگی و مسئولان حوزه گردشگری ترک برای آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری در ایران خبر داد.

روابط ایران و ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

محمد نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۵ سالی خواهد بود که شاهد پیشرفت‌های ویژه در روابط فرهنگی دو کشور خواهیم بود، بر لزوم شروع به کار کمیته‌های تخصصی و فنی دو کشور تاکید کرد و گفت: نخستین جلسه کارگروه فنی سال فرهنگی ۲۰۲۵ در ۲۷ آگوست سال جاری به صورت برخط برگزار شده است.

نوری ارسوی در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های سپتامبر هیات‌های فرهنگی و فنی متشکل از هنرمندان و مسئولان دو کشور در هر در ایران و ترکیه دیدار‌هایی با یکدیگر خواهند داشت، بر آمادگی ترکیه برای میزبانی از هیات‌های فرهنگی و فنی ایرانی تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک کاری ایران و ترکیه در آینده نزدیک، این مساله را زمینه ساز تعمیق روابط فرهنگی دانست و گفت: سالانه دو و نیم میلیون ایرانی به عنوان گردشگر به ترکیه سفر می‌کنند.

وزیر فرهنگ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ضمن ابراز رضایت از آمار‌های موجود بر لزوم افزایش حضور ایرانیان در ترکیه و افزایش حضور شهروندان ترک در ایران تاکید کرد.

جشنواره راه فرهنگ با حضور ۶۰ درصد مردم ترکیه برگزار می‌شود

نوری ارسوی ضمن اعلام آمادگی تمام عیار خود برای افزایش همکاری‌های فرهنگی میان ایران و ترکیه تاکید کرد: ما در ترکیه سال جشنواره راه فرهنگ را برگزار می‌کنیم که این جشنواره شامل ۶۰ درصد از جمعیت کشور می‌شود و ما آمادگی کامل داریم که ایران را به عنوان میهمان ویژه در این جشنواره پذیرا باشیم و جمهوری اسلامی ایران امکان ارتباط مستقیم با شهروندان ترکیه را از این طریق به دست آورد.

وی در ابتدای این دیدار ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات جمهوری اسلامی در حادثه سقوط هلی‌کوپتر بر یاد و خاطره آن بزرگواران تاکید کرد و با اشاره به اهمیت روابط ایران و ترکیه، از اینکه ایران همواره در کنار این کشور بوده تشکر کرد و با یادآوری همکاری‌های ایران در زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ ترکیه کمک‌های ایران را نشان دهنده عمق روابط دو کشور دانست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.