سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام مواد غذایی برای بالای ۶۰ سال مناسب‌تر است؟

یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف ماهی، لبنیات و سبزیجات برای افراد مسن بسیار مهم است، توضیح داد: مصرف منظم ماهی، لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها خطر شکستگی، بیماری قلبی و سرطان را در سالمندان کاهش می‌دهد. متخصص گوارش و تغذیه در شبکه Fomina Clinic در کراسنودار، در این باره به Gazeta.Ru گفت.

او گفت: برای پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری‌های عروق کرونر قلب، توصیه می‌شود افراد مسن حداقل دو تا سه بار در هفته ماهی مصرف کنند. روغن‌های گیاهی نیز در حد اعتدال مفید هستند و چربی‌های حیوانی بهتر است به حداقل برسند چرا که آنها حاوی کلسترول زیادی هستند و توصیه می‌شود بیش از یک بار در هفته استفاده نشوند. همچنین مصرف گوشت قرمز بیش از یک بار در هفته توصیه نمی‌شود.

این متخصص گوارش و تغذیه بیان کرد: نیاز روزانه به پروتئین در افراد مسن سالم ۱ تا ۱.۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، برای افراد دارای التهاب حاد یا مزمن ۱.۵ گرم در هر کیلوگرم و برای افراد آسیب دیده یا دچار سوءتغذیه،   ۲ گرم در هر کیلوگرم است. تا ۳۰ درصد از پروتئین‌های حیوانی در رژیم غذایی می‌تواند از لبنیات تامین شود. آنها سرشار از کلسیم هستند و بنابراین خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهند.

او با اشاره به اینکه مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه بدن بسته به سن، وزن و شرایط جسمی افراد متفاوت و بین ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز است، گفت: محصولاتی، چون شیر، کنجد، سویا و پنیر توفو سرشار از کلسیم هستند. کلسیم از غذا‌های حاوی اسید اگزالیک مانند اسفناج، قهوه، نخود سبز، مارچوبه و بادام زمینی کمتر جذب می‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: اگر خوردن لبنیات برایتان مناسب نیست یا ممکن است اذیت کنند باشد، باید با پزشک مشورت کنید تا دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم را برایتان جایگزین کند. همچنین مهم است که غذا‌های حاوی ویتامین D مانند ماهی، کره، جگر گاو، خامه ترش و پنیر را در رژیم غذایی بگنجانید.

او توصیه می‌کند: روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورید و پرخوری نکنید، زیرا با افزایش سن انرژی مورد نیاز بدن کاهش و خطر اضافه وزن افزایش می‌یابد. روش بشقاب به شما کمک می‌کند به درستی و به اندازه غذا بخورید به این صورتکه یک چهارم آن باید پروتئین (ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی یا حبوبات)، یک چهارم آن کربوهیدرات‌های پیچیده (غلات، نان سبوس دار، ماکارونی، سیب زمینی) و نصف آن باشد سبزیجات و میوه‌ها باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.