سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از چهار هزار هکتار زمین کشاورزی سرپل‌ذهاب زیرپوشش سامانه گرمسیری قرار گرفت

فرماندار سرپل‌ذهاب از اجرای عملیات آبگیری ۲ ایستگاه پمپاژ آب طرح سامانه گرمسیری این شهرستان در دهستان‌های بشیوه و پاتاق و دشت قلعه شاهین خبر داد.

صدرالله بابلی فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه اکنون ۲۱ هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب با اجرای شبکه‌های آبیاری و خطوط انتقال در سال‌های گذشته از آب سامانه گرمسیری مشروب شده است، گفت: عملیات اجرایی تست و آب‌گیری خطوط انتقال ۲ ایستگاه پمپاژ آب مربوط به طرح سامانه گرمسیری در این شهرستان در ۲ دشت قلعه‌شاهین و بشیوه پاتاق روز‌های اخیر با حضور کارشناسان و مدیران آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با موفقیت انجام شد و به زودی بهره برداری از آن آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: از مجموع زمین‌های کشاورزی که قرار است از این ۲ ایستگاه مشروب شود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در بخش قلعه شاهین و ۲ هزار و ۹۰ هکتار نیز در منطقه بشیوه و پاتاق قرار دارد که در حوزه بهبود و هم در حوزه توسعه زیر پوشش سامانه گرمسیری قرار خواهد گرفت.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: سامانه گرمسیری به عنوان یک ابر پروژه بزرگترین هدیه به مرزنشینان است که با نگاه ارزنده رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده و تحول بزرگی را در بخش کشاورزی این شهرستان ایجاد کرده و با تکمیل این پروژه و منتفع شدن زمین‌های جامانده نیز شاهد رونق بیش از پیش در بخش تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

بابلی ادامه داد: مردم سرپل‌ذهاب قدردان نظام اسلامی و برکات آن در عمران و آبادانی مناطق مرزی و روستایی هستند و امید دارند که تمام زمین‌های کشاورزی باقی مانده نیز از قبل این طرح منتفع شوند.

به گزارش ایرنا؛ طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در منطقه اورامانات استان کرمانشاه را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می‌کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

سرپل ذهاب ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که از ۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع کشاورزی سالانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصولات زراعی و از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ نیز حدود ۱۴ هزار تن انوع محصولات هر سال برداشت می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.