سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصرار نتانیاهو بر حفظ گذرگاه فیلادلفیا و رفح باعث شده مذاکرات به بن‌بست برسد

کارشناس غرب آسیا گفت: اصرار نتانیاهو بر حفظ گذرگاه فیلادلفیا و رفح در منطقه مرزی مشترک بین غزه و مصر باعث شده که مذاکرات به بن‌بست برسد.

 

اصغر زارعی کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: دور جدید اعتصابات در سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به تداوم سیاست‌های یک سویه باند جنایتکار حاکم بر این کشور به نوعی از ابعاد خاصی برخوردار است و گسترش بسیار وسیعی نیز دارد.

وی ادامه داد: ناکامی رژیم صهیونیستی و سران جنایتکار آنها در بدست  آوردن اهداف اعلامی و تداوم سیاست‌های جنگ طلبانه و شخص نتانیاهو برای تداوم جنگ وضعیتی را در جامعه شهروندی صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

کارشناس غرب آسیا افزود: شکاف ها‌ی اجتماعی و فشار‌های اقتصادی، نا امنی و بی ثباتی شرایط را به نحوی ترسیم کرده که تداوم این شرایط برای شهروندان صهیونیست قابل تحمل نیست و تداوم اعتراضاتی که در دور گذشته و هفته‌های پشت هم برگزار می‌شد در اعتراض به تداوم سیاست‌های نتانیاهو از دامنه و ابعاد وسیع تری برخورداراست.

زارعی گفت: بسیاری از سیاستمداران اصلی رژیم صهیونیستی هم در کنار معترضین حاضر شدند و دامنه تظاهرات هم به لحاظ وسعت و خشونت و درگیری نیرو‌های پلیس و نیرو‌های امنیتی به گونه‌ای شده که شدت برخورد‌ها و مقاومت در برابر این حاشیه‌ها نشان می‌دهد که وضعیت سخت‌تر و جدی تری را شاهد هستیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: اصرار نتانیاهو و کابینه اش بر سیاست‌های اعلامی آن هم بدون پیشرفت در مذاکرات مشکلات زیادی را شامل شده است. تا کنون ۴ دور مذاکرات برگزار شده و بی اثر بودن این نشست‌ها و اصرار تیم جنگی نتانیاهو بر حفظ گذرگاه فیلادلفیا و رفح در منطقه مرزی مشترک بین غزه و مصر باعث شده که مذاکرات به بن بست برسد.

وی ادامه داد: تداوم این شرایط به گونه‌ای شده که مسئولین حماس اعلام کرده اند که هر گونه جنایت جدید صهیونیست‌ها می‌تواندبه کشته شدن بیشتر اسرا بینجامد.

کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: کشته شدن ۶ نفر از اسرای صهیونیست‌ها شرایط را برای سران رژیم صهیونیستی سخت‌تر کرد و معترضین به این باور رسیدند که به هیچ وجه نتانیاهو به دنبال آزادی اسرا و اهداف رژیم جعلی نیست و بیشتر به دنبال ماندگاری خود و اهداف شخصی خود در قدرت است.

به گفته زارعی همه می‌دانند که هرگونه توافق آتش بس در جنگ و فروکش کردن مخاصمه می‌تواتند باعث سقوط و از بین رفتن دولت نتانیاهو شود و همین مسئله می‌تواند بسیار برای  اوخطرناک باشد.

وی ادامه داد: شرایط کنونی صهیونیست‌ها در طول ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده و بسیاری از کارشناسان باور دارند که رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط است و تداوم این شرایط بحران فزاینده‌ای را برای آینده سرزمین‌های اشغالی دارد.

کارشناس غرب آسیا بیان کرد: آن‌ها در شمال و جنوب گرفتار شده اند و وضعیت اقتصادی خطرناکی دارند.کشتی‌ها و شناور‌هایی که در دریای سرخ دارند مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد. فعالیت بندرگاههای آنها تعطیل شده و سرمایه گذاری متوقف شده و ورود گردشگران خارجی به سرزمین اشغالی به صفر رسیده است. مهاجرت معکوس شهروندان در سرزمین‌های اشغالی به وطن‌های اصلی خودشان شدت گرفته و همه این شرایط باعث شده که اعتراضات و حضور گسترده معترضین به سیاست‌های نتانیاهو و کابینه اش روز به روز ابعاد گسترده تری پیدا کند و تداوم این شرایط برای صهیونیست‌ها قابل تحمل نیست.

وی درباره دلیل اعتراضات شهرک نشین‌ها گفت: در واقع شهرک نشین‌ها هم از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و نتانیاهو شاکی هستند و نا امید شدند و هیچ گوه روزنه  پیروزی بر حماس و اهداف ادعای کابینه او نمی‌بینند و از طرفی هم روز به روز تعداد کشته شدنگان اسرای صهیونیست‌ها و نداشتن چشم انداز درست برای آزادی آنها دیده نمی‌شود.

زارعی گفت:‌ همه این مسائل و مشکلات و شکاف اجتماعی و ایجاد نارضایتی در بدنه حکمرانی صهیونیست‌ها مانند احزاب مخالف نتانیاهو باعث شده که شرایط صهیونیست‌ها سخت‌تر شود و معترضین به این شرایط وارد صحنه شدند و تدام این شرایط برای صهیونیست‌ها قابل پذیرش نیست.

خبرنگار: محمدحسین نیک خوی متین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.