سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تظاهرات دانشجویان آمریکایی حامی غزه در نخستین روز آغاز ترم

در نخستین روز آغاز ترم، دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه «کلمبیا» در شهر نیویورک تظاهرات کردند.

پایگاه «نیویورک‌دیلی‌نیوز» گزارش داده دانشجویان این دانشگاه همزمان با آغاز ترم پاییز خواستار اعتصاب در روز سه‌شنبه شده‌اند و از هم‌کلاسی‌هایشان خواسته‌اند کلاس‌ها را تعطیل کنند. 

یاهونیوز گزارش داده خواسته دانشجویان معترض قطع همکاری مسئولان دانشگاه با رژیم اسرائیل در کوران جنگ غزه است. در بیانیه‌ای که گروهی به نام «قطع سرمایه‌گذاری آپارتایدی دانشگاه کلمبیا» منتشر کرده آمده است: «همزمان با آغاز ترم جدید برای دانشجویان غزه دانشگاهی نمانده که بخواهند به آن برگردند.»

این گروه ایمیلی را هم برای ارسال به اساتیدشان ارسال کرده‌اند. در این ایمیل اعلام شده که دانشجویان قصد شرکت در کلاس درس را ندارند. در این ایمیل از اساتید خواسته شده غیبت دانشجویان را نادیده گرفته یا برای آنها فرصتی در کلاس‌های آنلاین فراهم کنند.

چند روز پیش یک کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود برای ۶ مقام مسئول دانشگاه کلمبیا احضاریه ارسال کرده و آنها را به کند کردن تحقیقات درباره آنچه «فعالیت‌های یهودستیزانه» در این دانشگاه خوانده شده متهم کرده است.

 «کمیته آموزش و نیروی کار» حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود این احضاریه‌ها برای «کاترینا آرمسترانگ»، که یک هفته قبل‌تر بعد از استعفای رئیس قبلی دانشگاه کلمبیا به عنوان سرپرست دانشگاه انتخاب شد و همچنین پنج نفر دیگر از اعضای هیأت امنا ارسال شده است. ویرجینا فاکس، قانونگذار جمهوری‌خواه که ریاست کمیته مذکور را بر عهده دارد.

 در بیانیه‌ای گفت: «کلمبیا بایستی در تلاش‌های ما برای اطمینان یافتن از ایمن‌سازی فضای دانشگاه برای دانشجویان یهودی با ما همکاری کند، اما مسئولان این دانشگاه در عوض تحقیقات ما را کند کرده‌اند.»

این نامه در شرایطی ارسال شد که گزارش‌ها رسانه‌ای از آماده شدن دانشگاه‌های آمریکایی برای برگزاری موج تازه‌ای از اعتراضات ضداسرائیلی همزمان با بازگشایی حکایت داشت. مسئولان آمریکایی در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند از اتهام «یهودستیزی» سرکوب تظاهرات‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین استفاده کنند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند برخی از دانشگاه دستورالعمل‌ها و قواعد جدیدی برای محدود کردن دامنه اعتراضات در دستور کار قرار داده‌اند. منع برپایی چادر‌های اعتراضی، محدود کردن مدت زمان اعتراضات، مجاز کردن تظاهرات تنها در برخی اماکن مخصوص و محدود کردن امکان دسترسی به محوطه دانشگاه‌ها برخی از اقداماتی هستند که این دانشگاه‌ها در دستور کار قرار داده‌اند.

گروه‌های حامی حقوق مدنی برخی از این اقدامات را مانع شعار‌های ایالات متحده آمریکا در حمایت از «آزادی بیان» می‌دانند. پیش‌نویسی از یک سند مربوط به دانشگاه هاروارد که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند حاکی از آن است که این دانشگاه در صدد ممنوع کردن تظاهرات‌های شبانه و نوشتن شعار است. با وجود این، محمود خلیل که از او به عنوان مذاکره‌کننده اصلی تظاهرات‌کنندگان در دانشگاه کلمبیا یاد شده گفته که انتظار دارد با شروع به کار دانشگاه‌ها تظاهرات‌ها از سر گرفته شوند.

او گفت: «تا زمانی که دانشگاه کلمبیا در آپارتاید اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کند و از آن منتفع می‌شود دانشجویان به فعالیت‌های اعتراضی‌شان در محوطه دانشگاه به طرق مختلف ادامه خواهند داد.»

جنگ در غزه از ۳۳۳ روز پیش آغاز شده و به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

 این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آنها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

منبع: دفاع پرس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.