سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قضات ماهیانه ۳۰ برابر بیشتر از استاندارد پرونده رسیدگی می‌کنند

دادستان کل کشور می‌گوید تعداد قضات نسبت به پرونده‌های وارده به قوه قضائیه کم است و در ماه به قاضی ۱۵۰ پرونده برای رسیدگی ارجاع می‌شود.

اطاله دادرسی یکی از مشکلات اساسی قوه قضاییه است که اگر از گذشته این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد از ابتدای شروع به کار دستگاه عدلیه در ایران سابقه دارد.

حل مشکل اطاله دادرسی از دغدغه‌های اصلی مسئولان دوره‌های مختلف قضایی بوده و تلاش فراوان داشته‌اند که این معضل کهنه تشکیلات قضایی را که زخمی کهنه بر بدنه تشکیلات قضایی ایران خودنمایی می‌کند به هر نحو ممکن درمان کنند.

آخرین تلاش انجام شده تهیه لایحه قضا زدایی است به معنای واگذاری و توزیع بعضی وظایف و صلاحیت‌های عدالت کیفری به نظام‌های حقوقی غیرکیفری و تشکل‌های مردمی است.

قضازدایی از برخی دعاوی، یکی از اهداف مهم دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی است و یکی از موضوعات مهمی که قوه قضاییه در راستای پیگیری سند تحول قضایی و کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی همواره به آن توجه دارد، انجام اقدام‌هایی در زمینه تحقق قضازدایی است.

مورد دیگر به گفته مسئولان عالی قوه قضاییه کمبود بودجه است تا جایی که معاون سابق قوه قضاییه گفته بود برای سند تحول هیچ بودجه و اعتباری در نظر گرفته نشده و خیلی از برنامه‌ها در سند باقی‌مانده چرا که بودجه کافی نداریم، لذا توقع داریم اقدامات لازم برای اختصاص بودجه به این مهم صورت گیرد.

همین موضوع باعث شده تعداد قضات به نسبت پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا کم باشد به صورتی که اخیرا دادستان کل کشور گفته است "تعداد قضات نسبت به پرونده‌های وارده به قوه قضائیه کم است و در ماه به قاضی ۱۵۰ پرونده ارجاع می‌شود در حالی که استاندارد ارجاع پنج پرونده است که یکی از دلایل اطاله دادرسی، کثرت کار است. "

همین موضوع نشان می‌دهد باید عزم جدی برای حل مشکلات قوه قضاییه وجود داشته باشد تا دستگاه عدلیه کشور بتواند به وظیفه خود که احقاق حق است به درستی رسیدگی کند.

خبرنگار: حسین قربانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.