سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داوری «مجموعه مستند» در جشنواره تلویزیونی، سبب ارتقای کیفی می‌شود

مهدی بخشی مقدم می‌گوید: مجموعه مستند‌های تلویزیونی پرمخاطب هستند و داوری آنها در جشنواره تلویزیونی باعث ارتقای کیفی‌شان می‌شود.

مهدی بخشی مقدم در هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، داور بخش مجموعه مستند بود و امسال در هشتمین دوره با فصل جدید مجموعه «همسایه‌های خوب» متقاضی حضور در این رویداد تلویزیونی شده است. وی پیشتر نیز با مستند «خانه‌ای برای تو» در جشنواره تلویزیونی مستند حضور داشت. 

بخشی مقدم با اشاره به آماده شدن فصل جدید این مجموعه گفت: تولید فصل دوم مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به اتمام رسیده و پخش آن از اواسط شهریورماه از تلویزیون آغاز خواهد شد. در این فصل نیز سراغ افرادی رفتیم که در دل بحران‌ها، در حال تلاش‌اند تا زندگی خودشان و دیگران را ارتقا بدهند. در ابتدا، بحران‌های موجود پیرامون آن منطقه و سوژه را نشان می‌دهیم و سپس سراغ افرادی می‌رویم که در دل همین بحران‌ها و تاریکی‌ها، حال بقیه را خوب کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تولید این سری از «همسایه‌های خوب» نزدیک به یک سال و نیم طول کشید، چرا که پروسه سوژه‌یابی، ارتباط‌گیری با سوژه‌ها، سفر به شهر‌های مختلف و تصویربرداری از آنان طولانی شد. بعد از نمایش فصل اول این مجموعه از تلویزیون و اقبال خوب مخاطبان از آن، مرکز مستند حوزه هنری درخواست کرد تا این مجموعه را ادامه بدهیم و فصل دوم آن را ساختیم که متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند نیز شده است. 

این مستندساز خاطرنشان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند فرصتی را فراهم کرده تا مجموعه‌ها در فضایی جداگانه نسبت به فیلم‌های مستند داوری شوند و این موضوع فرصت خوبی برای ارتقای کیفی مجموعه‌های مستند تلویزیونی است. به ویژه آنکه در رویداد‌های دیگر چنین فرصتی برای مجموعه مستند‌ها وجود ندارد. به یاد دارم سال گذشته که داور بخش مجموعه مستند جشنواره تلویزیونی بودم، آثار زیادی را می‌دیدم که سوژه‌های جذابی داشتند، اما به دلیل شرایط تولیدی در تلویزیون و بودجه‌های پایین، سوژه‌ها حیف شده بودند. شاید اگر به جای ۲-۳ روز ضبط، یک هفته تصویربرداری می‌کردند، خروجی‌شان بهتر می‌شد. 

بخشی مقدم اضافه کرد: امیدوارم مدیران تلویزیون به این نتیجه برسند که مجموعه مستند‌های تلویزیونی اثرگذارتراند و بهتر می‌توانند مخاطب را جذب کند؛ بنابراین باید کاری کنند تا تولید این مجموعه‌ها تسهیل شود. متاسفانه بخش مهمی از بدنه مدیران رسانه ملی نگاه درستی به مستند و مجموعه مستند ندارند و به همین دلیل بودجه‌های بسیار کمی را نسبت به دیگر تولیدات به مستند اختصاص می‌دهند. این اتفاق در شرایطی است که سختی‌های تولید مستند بیشتر است. به عنوان مثال، برای ساخت فصل جدید همسایه‌های خوب ماه‌ها درگیر سوژه‌یابی بودیم، اما این پیمایش میدانی در برآورد‌ها دیده نمی‌شود. 

کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» با اشاره به جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امسال شاهد برگزاری هشتمین دوره این رویداد هستیم و برگزاری متوالی و منظم آن نشان می‌دهد که این جشنواره توانسته خود را سرپا نگه دارد. از سویی دیگر، شبکه مستند نگاه تخصصی به حوزه مستند دارد و تفکیک بخش فیلم مستند از مجموعه مستند و قراردادن بخش عکس مستند و مستندنگاری در جشنواره نشان می‌دهد که این شبکه نگاه درستی به این بخش هنری دارد. علاوه بر اینها، در ۲ دوره گذشته شاهد برگزاری مراسم اختتامیه در یکی از استان‌های کشور هستیم که اقدام بسیار خوبی برای تشویق مستندسازان بومی و شهرستانی است. 

وی درباره نمایش آثار از تلویزیون نیز گفت: بدون شک وقتی مستندی از تلویزیون پخش می‌شود، به دلیل مخاطب میلیونی این رسانه، بازخورد‌های بسیار زیادی دریافت می‌کند. به یاد دارم زمانی که مستند «خانه‌ای برای تو» یا «هجده هزار پا» ساخته مهدی شامحمدی از تلویزیون پخش شد، کلی نظر و کامنت دریافت کردیم. این اتفاق در حالی است که در جشنواره‌های دیگر چنین چیزی وجود ندارد و این حجم از مخاطب فیلم را نمی‌بیند. شبکه مستند مخاطب میلیونی دارد، در حالی که در جشنواره‌های دیگر نهایتا ۲-۳ هزار نفر می‌توانند فیلم‌ها را تماشا کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.