سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاروانسرای شاه عباسی اردبیل ثبت جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: کاروانسرای شاه عباسی نیر در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

حسن محمدی‌ادیب گفت: در قدم اول ما تلاش کردیم تا به حکم حکومتی مقام معظم رهبری که در بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به مسئولان با محوریت حفظ بنای تاریخی شیخ صفی‌الدین با محوریت صیانت از دین، هنر و سیاست تاکید کرده بود، جامه عمل پوشانده و به صورت شایسته این خواسته به حق را تحققی عینی ببخشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: بر همین اساس تلاش کردیم تا برای اولین بار و با نگاه جهانی در صیانت از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ردیف اعتباری خاصی را برای این پروژه دریافت کنیم که مرحله اخذ ماه ۲۳ آن در حال انجام است تا بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مرمت و احیای آن ردیف اعتباری ملی داشته باشد.

او به مشکلات ساکنان جوار آثار ثبتی اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات در بخش عرصه و بخشی در حریم بود که ما بر اساس وظایف قانونی قادر به دخالت در عرصه نبودیم، اما در حریم آثار ثبتی سعی کردیم تا بخشی از مشکلات و موانع مردم را برطرف و احیای آثار و نگهداری آن را انجام دهیم.

محمدی ادیب اولویت کاری را صیانت از ۱۸ بنای ثبتی تاریخی و بازنگری در کاربری‌های آن در داخل شهر اعلام کرد و افزود: در این زمینه موفق شدیم بر اساس معیار‌های تعریف شده کار مرمت و بازسازی را انجام دهیم.

او از ثبت جهانی کاروانسرای شاه عباسی در قالب ۵۴ کاروانسرای ایران در فهرست آثار یونسکو خبر داد و گفت: بعد از بقعه شیخ صفی‌الدین، این دومین اثر استان است که به ثبت جهانی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در ادامه افزود: سومین پایگاه ملی استان اردبیل با نام بنای تاریخی جمعه مسجد صادر شده تا این بنا نیز در بین ۱۰۰ اثر پایگاه ملی ثبت شده و صیانت از این اثر تاریخی را شاهد و ناظر باشیم.

محمدی‌ادیب بیان کرد: بعد از شهریری و کنزق، جمعه مسجد اردبیل به عنوان پایگاه ملی انتخاب شده و ما سعی خواهیم کرد تا در ردیف آثار و بنای ارزشمند در فهرست جهانی به ثبت برسانیم.

او در ادامه تصریح کرد: ۶ بنای تاریخی نیز که از دهه‌های گذشته عمدتا در قالب خانه‌های تاریخی تخریبی بر جای مانده بود، در حال مرمت و بازسازی با همکاری بخش خصوصی است که جز خانه مبشری، پنج خانه تاریخی دیگر تعیین تکلیف شده و با حضور سرمایه‌گذاران و حمایت صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی این پروژه‌ها با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال مرمت و بهره‌برداری هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.