سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنش میان مصر و اتیوپی به سومالی کشیده شد

اتیوپی در پی دور جدید تنش با مصر درباره سد «النهضه» و تلاش‌ها برای احداث پایگاه دریایی در منطقه «سومالی لند» که امنیت منطقه‌ای و ناوبری دریایی را تهدید می‌کند، سومالی را به مداخله در تنش متهم کرده است.

به نقل از شبکه العربیه، وزارت امور خارجه اتیوپی در واکنش به ارسال تجهیزات نظامی مصر به سومالی، بیانیه‌ای صادر کرد و این اقدام را مورد انتقاد قرار داد.

در این بیانیه، اتیوپی مدعی شد: سومالی با عوامل خارجی که به دنبال بی‌ثبات کردن اتیوپی هستند، همدستی می‌کند.

دولت اتیوپی نسبت به تشکیل ماموریت امنیتی جدید اتحادیه آفریقا در سومالی که پس از ارسال تجهیزات نظامی مصر به سومالی در چارچوب توافقنامه همکاری نظامی قاهره و موگادیشو صورت گرفت، نگرانی خود را اعلام کرد.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی با بیان این‌که این کشور در برابر هرگونه تهدید علیه امنیت ملی خود نظاره‌گر نخواهد ماند و تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد، افزود: اتیوپی اظهارات خصمانه و تلاش‌های مستمر برای تضعیف فداکاری‌های نیرو‌های دفاعی اتیوپی در حفظ صلح در سومالی را نادیده نخواهد گرفت.

این وزارتخانه بدون نام بردن از کشوری خاص اعلام کرد که اتیوپی نمی‌تواند در حالی که بازیگران ناشناس در حال انجام اقداماتی برای بی‌ثبات کردن منطقه هستند، بیکار بماند.

وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه خود بدون ذکر نام از کشوری اعلام کرد قدرت‌هایی که در تلاش هستند تا در راستای اهداف کوتاه‌مدت و بیهوده خود به تنش‌ها دامن بزنند، باید پیامد‌های وخیم آن را تحمل کنند.

در این بیانیه آمده که آدیس آبابا اقداماتی که دستاورد‌های مبارزه گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند، برنخواهد تابید.

وزارت امورخارجه اتیوپی در ادامه تاکید کرد که به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و همکاری با مردم سومالی و جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از خطرات تهدید کننده صلح و ثبات در منطقه متعهد خواهد ماند.

واکنش اتیوپی ساعاتی پس از آن اعلام شد که سفیر سومالی در قاهره از ارسال تجهیزات نظامی مصر و آغاز اجرای توافق دفاع مشترک میان قاهره و موگادیشو استقبال کرد.

علی عبدی آواری سفیر سومالی در مصر و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب، از آغاز ورود تجهیزات و هیأت‌های مستشاران نظامی مصری به موگادیشو، پایتخت سومالی، قدردانی کرد.

این اقدام در راستای مشارکت مصر در نیرو‌های حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی انجام می‌شود که قرار است تا ژانویه ۲۰۲۵ جایگزین ماموریت انتقالی فعلی اتحادیه آفریقا در سومالی شود.

آواری از این گام مهم که نخستین اقدام عملی برای اجرای نتایج نشست سران مصر و سومالی در قاهره است تقدیر کرد.

این نشست اخیراً میان حسن شیخ محمود رئیس جمهوری سومالی و عبدالفتاح السیسی همتای مصری آن برگزار و طی آن توافق دفاعی مشترکی میان دو کشور امضا شد.

آواری با تاکید بر این‌که قاهره هرگز در حمایت از برادران خود به ویژه سومالی تردیدی نداشته است، خاطرنشان کرد: مصر نخستین کشوری خواهد بود که پس از خروج نیرو‌های فعلی اتحادیه آفریقا، نیرو‌های خود را برای حمایت از ارتش سومالی مستقر می‌کند.

منابع اتیوپیایی گزارش داده‌اند که آبی احمد نخست‌وزیر اتیوپی به دنبال آن است که پایگاه‌های نظامی کشورش را به منطقه «اوگادن» در ایالت سومالی در اتیوپی منتقل کند.

عبدالرحمن بادیو مشاور رئیس جمهوری سومالی در امور مربوط به آشتی ملی به العربیه گفت: احمد این اقدام را برای ایجاد سناریویی انجام می‌دهد که نشان دهد اتیوپی مورد تهدید قرار دارد تا از این طریق اتیوپیایی‌ها را متحد کند.

بادیو همچنین گفته که احمد با مخالفات مسلحانه گسترده‌ای در کشورش روبه روست و از حضور مصر در سومالی هراس دارد.

۲۰ ژوئیه گذشته بود که کابینه سومالی توافق‌نامه دفاعی مشترک با مصر را تصویب کرد.

این توافقنامه دفاعی با توجه به تلاش‌های اتیوپی برای ایجاد پایگاه دریایی در «سومالی لند» به تصویب رسید.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.