سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاک‌آئین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توسعه سواحل مکران یکی از شعار‌های پزشکیان در انتخابات بود

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان و ازبکستان درباره اهمیت سواحل مکران نکاتی را بیان کرد.

محسن پاک‌آئین سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان و ازبکستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت سواحل مکران گفت: سواحل مکران در سیستان و بلوچستان و در کنار دریای عمان منطقه‌ای بسیار مهم است؛ با سواحل طولانی که قابلیت احداث بنادر و توسعه حمل و نقل را دارند.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان و ازبکستان افزود: بندر چابهار یکی از بنادر ما در سواحل مکران و نزدیکترین بندر به بمبئی است و با سواحل مختلف اقیانوس هند ارتباط دارد.

وی ادامه داد: توسعه سواحل مکران یکی از شعار‌های اصلی آقای پزشکیان در انتخابات بود که آقای عراقچی نیز آن را دنبال میکند.

پاک‌آئین ادامه داد:  اقدام اولیه ما باید این باشد که سرمایه گذاران داخل و خارج را جذب کنیم. در ایران الان شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارند که در زمینه‌های مختلف اکتشاف نفت و توسعه مناطق آزاد و بهره برداری از آنها در حال کار هستند.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان و ازبکستان افزود: در خارج از کشور هم بسیاری از کشور‌ها از جمله چین و هند علاقه‌مند هستند تا در این منطقه سرمایه گذاری کنند. هندی‌ها در چابهار سرمایه گذاری کرده اند و قرار است آن را توسعه دهند. چینی‌ها هم در حال بررسی هستند و هیات‌هایی را به این منطقه فرستاده اند. به نظر میرسد با توجه به اهمیت این منطقه خیلی از کشور‌ها علاقه به حضور در آن دارند.  

 پاک آئین گفت: این منطقه در وهله اول یک منطقه ناشناخته و بزرگ است. ما در مرحله اول باید ظرفیت‌های این منطقه را شناسایی کنیم و برخی از اقدامات زیر ساختی هم باید انجام شود برای مثال خط آهن زاهدان-چابهار باید تکمیل شود و بعد این خط آهن به افغانستان متصل شود. در این صورت به طور طبیعی دسترسی ایران به سایر کشور‌هایی نظیر افغانستان از طریق ریلی ممکن خواهد شد و اگر هم چابهار و زاهدان از طریق مسیر ریلی به سرخس متصل شوند که مطالعات این امر نیز انجام شده است آسیای مرکزی از راه آهن سرخس، تجن و حوزه مکران و بعد هم به افغانستان متصل خواهند شد که کریدورمهمی است.

او بیان کرد: مهم است که در وهله اول این ظرفیت‌ها را به جهان، مردم خودمان و سرمایه گذاران معرفی کنیم و بعد هم وزارت راه و شهرسازی تکمیل خط آهن زاهدان به چابهار را جدی دنبال کند و تلاش کند این کریدور تکمیل شود تا بعد از تکمیل خط آهن رشت آستارا هم احداث شود و کریدور شمال به جنوب ایجاد شود.

خبرنگار: فاطمه تورانلو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.