سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم تکمیل تصفیه خانه آب مرکزیِ رفسنجان

امام جمعه رفسنجان با تأکید بر ضرورت تکمیل تصفیه خانه آب مرکزیِ رفسنجان گفت: جان مردم این شهرستان به واسطه وجود آرسنیک موجود در آب آشامیدنی در خطر است.

جمعی از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله بابک اشجعی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنایع ملی مس ایران و مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و نیز تعدادی از مسئولان شهرستان در محل دفتر امام جمعه شهر گردهم آمدند تا درخصوص مسائل و مشکلات شهرستان چاره اندیشی کنند.

دیدگاه حجت الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان در این نشست این بود که مجموعه مدیران شهرستان در راستای تحصیل امنیت در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تلاش می‌کنند و خود را موظف می‌دانند که امنیت و آرامش را در این بخش صنعتی مهم کشوری حفظ کنند تا در فضای امن تولید و رونق اقتصادی صورت گیرد و از طرفی این مقام شهرستان، مطالبات و خواسته‌های به حق مردم را از مسئولان این پهنه معدنی و مادر معادن مس ایران درخواست کرد و گفت: مجموعه مس سرچشمه رفسنجان را خدمتگذار برای کشور می‌دانیم، که از لحاظ تولید و اشتغالزایی سرآمد است.

امام جمعه رفسنجان گفت: بیش از ۴۹ میلیون نفر در کشور سهام عدالت دارند که بیش از ۴۸ میلیون نفر از این تعداد سود سهام عدالت را از شرکت مس دریافت می‌کنند؛ لذا این پهنه معدنی خیر و برکاتی نه تنها برای مردم رفسنجان بلکه برای کل کشور دارد و از طرفی صادرات مس حجم قابل چشمگیری ارز وارد ایران می‌کند.

وی بیان کرد: بر مبنای بررسی‌ها بیش از ۹۰ درصد پولی که به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌های رفسنجان می‌رسد از محل حق آلایندگی صنعت مس است، که جای قدردانی این مسئولان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان دارد.

حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: مردم رفسنجان تقاضای بومی گزینی در حوزه اشتغال را از این صنعت دارند؛ همچنین تقاضای رفسنجانی‌ها این است که مجتمع مس سرچشمه نیاز‌ها و مایحتاج خود را از داخل شهرستان تأمین کند.

وی گفت: همچنین مردم توقع دارند که از پیمانکاران داخل شهرستان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سرچشمه استفاده و بهره گیری شود که نفع آن برای مجموعه صنعت مس و مردم است.

امام جمعه رفسنجان از دیگر خواسته‌های مردم نیز فعال شدن گردش مالی مجتمع مس سرچشمه در بانک‌های داخل شهرستان عنوان کرد تا بتوانند از مزایا و تسهیلات بانکی با از طریق امتیازات بانکی این مجتمع استفاده کنند.

وی همچنین ایجاد نمایشگاه دائمی از ملزومات مورد نیاز مجتمع مس سرچشمه را در رفسنجان از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران خواستار شد.

حجت الاسلام عسکری به بیان مهمترین خواسته مردم رفسنجان (تکمیل تصفیه خانه آب مرکزی) پرداخت و افزود: جان مردم شهرستان به واسطه وجود آرسنیک موجود در آب آشامیدنی در خطر است و چندین برابر حد استاندارد این آب آرسنیک دارد.

وی تصریح کرد: تصفیه خانه مرکزی آب حق طبیعی مردم است و این تصفیه خانه تا ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن نیاز به بودجه دارد که می‌طلبد مسئولان شرکت مس همت کنند تا مردم را از خطر بیماری‌ها محفوظ کنند.

تأکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه تعطیل مجتمع مس سرچشمه

فرماندار رفسنجان نیز به برخی پروژه‌هایی که طی ۳ سال اخیر به همت مجتمع مس سرچشمه از جمله کارخانه اسید سولفوریک، کارخانه تولید کود شیمیایی، کارخانه مواد شیمیایی، تغلیظ ۳ و ۴، تصفیه خانه مرکزی، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی و ... شروع شدند و در حال حاضر نیمه تعطیل رها شدند اشاره و بیان کرد: پروژه تصفیه خانه مرکزی آب آشامیدنی باید چندین سال قبل تکمیل می‌شد تا آرسنیک موجود در آب به حد مجاز برسد.

 حسین رضایی افزود: ۴۴ درصد از این پروژه انجام شده و ۲ مخزن هرکدام با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در حال ساخت بود و لوازم و تجهیزات مورد نیاز از جمله پمپاژ و فیلتراسیون و ... نیاز دارد که از مسئولان شرکت مس می‌خواهیم این پروژه را مانند بقیه پروژه‌ها تکمیل کنند.

وی تصریح کرد: مردم آب آلوده را مصرف می‌کنند و دچار امراض پوستی و ... شدند.

رضایی بیان داشت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مس در سرچشمه رفسنجان تولید می‌شود لذا باید توسعه یافتگی شهرستان در صدر امور این شرکت قرار گیرد از طرفی تولید یک میلیون تن مس کاتد در برنامه مدیران این شرکت قرار گرفته که آن هم محقق نشده و جای آن معدن سریدون در رفسنجان در حال خاکبرداری است که نباید غفلت از مردم رفسنجان اتفاق بیفتد و به کارگیری نیرو‌های بومی جوان و رفع بیکاری از امور این شرکت باشد.

مسئولان شرکت مس در این نشست قول همکاری در رفع مشکلات حوزه شهرستان دادند و ضمن اینکه بازگشت حساب‌های بانکی به شهرستان هم مقرر شد از طریق مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران پیگیری‌ها انجام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.