سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخورد قضائی با عاملان سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مبارکه

عاملان سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مبارکه به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: برخی از کشاورزان شهرستان مبارکه که مبادرت به سوزاندن بقایای بجای مانده در مزارع کرده بودند، به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک، به مراجع قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.


مهدی انصاری افزود: با وجود اطلا‌ع‌رسانی گسترده اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه و نصب بنر در ورودی و مبادی شهر‌ها و روستا‌های شهرستان درخصوص عدم آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی مزارع برنج، برخی از کشاورزان مبادرت به سوزاندن بقایای بجای مانده در مزارع خود کردند.


وی گفت: پس از شناسایی این افراد به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک، توسط اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان به مراجع قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.


انصاری گفت: سوزاندن بقایا و ضایعات کشاورزی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی، عامل ایجاد ناراحتی در بیماران تنفسی و افراد حساس بوده و هر ساله با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی، بدون اغماض برخورد قانونی می‌شود.


رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه بیان کرد: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند‌ها و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، این عمل از مصادیق آلودگی محیط زیست است و قانون به صراحت این موضوع را جرم تلقی کرده و مستوجب مجازات حبس تا یک سال برای افراد متخلف است.


وی تصریح کرد: کشاورزان به دلیل ناآگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش و یا این تصور که ساده‌ترین راه آتش زدن آن پس از برداشت محصولات است، به این عمل مبادرت می‌ورزند در حالی که این سرمایه ملی می‌تواند جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و موجب اشتغال‌زایی و زمینه ایجاد درآمد برای خانواده‌ها باشد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.