سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوینی‌ها هشدار گرمازدگی را جدی بگیرند

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شهروندان این استان با توجه به روند ادامه گرمای هوا و افزایش دما در روز‌های باقی مانده تابستان هرگونه علائم گرمازدگی را جدی بگیرند.

حمید گلناری کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: گرمازدگی شدید می‌تواند به ارگان‌های داخلی بدن که به گرما حساس هستند صدمات جبران ناپذیری وارد کند و اگر شدت گرمازدگی خیلی شدید باشد، عوارضی مثل تشنج و کما نیز اتفاق می‌افتد که در این حالت نیازمند خدمات اورژانسی و درمانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: گرمازدگی شدیدترین شکل بیماری‌های ناشی از افزایش دماست که در صورت ابتلا به آن، زندگی و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد، این حالت در نتیجه قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی است و در صورتی که فرد برای کاهش دمای بدن به اندازه کافی عرق نکند دچار این عارضه خواهد شد.

گلناری گفت: گرما زدگی زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن با دمای محیط ترکیب شود و بدن به دلیل از دست دادن میزان قابل توجهی از آب خود، توانایی خنک کردن بدن را نداشته باشد.

این مسئول در خصوص علاُم گرمازدگی، گفت: ضعف، بی حالی، سردرد، بی قراری، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس، اختلال در تبادل گرمای داخل بدن، افزایش دمای هسته مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر، گرگرفتگی، انقباض عضلانی، تهوع و استفراغ از جمله شاخص‌ترین علائم گرمازدگی به شمار می‌رود.

وی در خصوص راهکار‌های کاهش گرمازدگی عنوان کرد: پوشیدن لباس‌های گشاد، سبک و سفید رنگ در هوای گرم، استفاده از دوش آب سرد، استفاده از کمپرس آب سرد و حوله‌های مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل که منجر به کاهش درجه حرارت بدن شود.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: استفاده از کلاه لبه‌دار، کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی در شرایط تابیدن نور خوشید با درصد محافظت ۳۰ درصد به بالا و همچنین مصرف ویتامین، مواد مغذی، مایعات مختلف به خصوص آب در افزایش قدرت بدنی افراد بسیار تاثیرگذار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.