سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۱ سند تاریخی ویژه اربعین در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود

کارشناس فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ۶۱ سند تاریخی مرتبط با اربعین حسینی در آرشیو این سازمان نگهداری می‌شود که قدیمی‌ترین سند متعلق به سال ۱۱۴۱ قمری و دوره صفویه است.

کبری صدریان کارشناس فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این اسناد مرتبط با موضوعاتی همچون هزینه‌های روشنایی، پرداخت انعام به روضه‌خوانان، اطعام افراد، هزینه‌های پذیرایی از عزاداران و موقوفات خاص برای برگزاری مراسم اربعین در حرم مطهر رضوی است.

او افزود: طبق اسناد موجود، روز اربعین از سال ۱۳۱۱ شمسی به عنوان روز تعطیل رسمی در تقویم کشور ثبت شده است.

کارشناس فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین اسناد برجا مانده از دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه نشان می‌دهد، در برخی از ایام مناسبتی از جمله روز اربعین، تمامی مستغلات و دکاکین تعطیل و مردم به سوگواری می‌پرداختند.

صدریان بیان کرد: در بارگاه منور رضوی نیز هر ساله مراسم اربعین باشکوه خاصی برگزار می‌شود که نشان از توجه شیعیان به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارد.

او تصریح کرد: از دیرباز انجام وقف و نذر برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در اربعین مرسوم بوده، به‌طوری‌که بیشتر واقفان یکی از مصارف عواید موقوفات خود را به این امر اختصاص می‌دادند.

کارشناس فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تاکید کرد: به طور مثال، موقوفه «وزیر نظام» با محوریت روضه‌خوانی در ایام اربعین و دهه آخر صفر از مهم‌ترین موقوفات اربعین به شمار می‌آید که اسناد تاریخی مرتبط با آن روایتگر پرداخت انعام به روضه‌خوانان و تأمین هزینه قند و چای و اطعام افراد بوده است، موقوفه «انیس‌الدوله» نیز بیشتر مربوط به مصارف روشنایی و تأمین سوخت شب اربعین بوده است.

صدریان اظهار کرد: همچنین اسناد برجای‌مانده از دوره قاجاریه نشان می‌دهد مراسم عزاداری اربعین بیشتر در رواق توحیدخانه، ایوان طلای صحن عتیق، رواق دارالضیافه و دارالسیاده حرم مطهر برگزار می‌شده و روضه‌خوانی و ذکرگویی مصیبت امام حسین (ع) و وقایع کربلا، از جمله برنامه‌های آن بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.