سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرفیت و چالش‌های تولید آب معدنی در کهگیلویه وبواحمد

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۵۷ رودخانه خروشان و تامین ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور از ظرفیت اززشمندی برای تولید آب معدنی با کیفیت برخوردار است.

از ظرفیت‌های ویژه کهگیلویه و بویراحمد فراوانی چشمه‌های آب معدنی است که با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب می‌توان از این ظرفیت خدادادی در راستای تولید، اشتغالزایی و توسعه استان استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های آب معدنی استان گفت: کهکیلویه و بویراحمد با دارا بودن شرایط ویژه زمین شناسی و هیدروژئولوژیکی منحصر بفرد بخش ارزنده‌ای از ذخایر آب کارستی کشور را در خود جای داده است.

"کارست" به پدیده خوردگی و انحلال توده سنگ‌های کربناته (آهک و دولومیت) کارست گفته میشود که اکثر مناطق آبدار کشور در امتداد کوه‌های زاگرس متمرکز است که در آن مناطق کارستی زیاد است.

"آرش مصلح" ادامه داد: تاقدیس‌های (تاقدیس: به چینی در طبقات یا لایه‌های زمین که دو سمت آن روبه پایین باشد) آهکی در ارتفاعات دنا، خامی، دیل، ساورز، درشک، کوه سیاه و سفید، زراورد و. از جمله منابع ارزشمند آب زیرزمینی هستنند که در برخی مناطق استان بصورت چشمه‌هایی با کیفیت بسیار بالا ظاهر می‌شوند که این چشمه‌ها به دلیل وجود املاح و عناصر مفید، ظرفیت مناسبی برای استفاده در صنعت مهم بسته بندی آب معدنی را فراهم کرد.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با ایرنا با اشاره به تعداد کارخه‌های آب معدنی در استان اظهار کرد: ۱۶ پروانه بهره بردای کارخانه‌های آب معدنی داریم که از تعداد ۲ کارخانه تملک بانک شد یکی دیگر هم در آستانه تملک بانک است و ۱۳تا مابقی فعال هستند.

رجبی ادامه داد: ۲تا از کارخانه آب معدنی در شهرستان چرام و یک آب آشامیدنی در شهرستان گچسان و مابقی این کارخانه‌ها در شهرستان بویراحمد و دنا هستندکه که بازار آن در استان و برخی از نیاز‌های استان‌های همجوار را تامین می‌کنند.

وی گفت: همه کارخانه‌های استان ۵۵۰ هزار لیتر مجوز تولید دارند و بیشترین تولید و فروش آب معدنی‌های استان از ابتدای اسفند تا آذرماه است چرا که بیشترین فروش آب معدنی در استان در این بازه زمانی است.

رجبی به موانع بهره برداری از ظرفیت‌های تولید آب معدنی در استان گفت: بر اساس آمایش سرزمینی منعی برای سرمایه گذاری و گسترش کارخانه‌های آب معدنی در استان نیست ولی بدلیل افزایش هزینه‌های تاسیس، تجهیز ونوآوری‌ها سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند چرا که با این شرایط تحریم ماشین آلات داخلی با کارکرد پایین برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای نیز به دیگر چالش بهره برداری از این ظرفیت در استان گفت: با توجه به مسائل اجتماعی و تنش‌های محلی امکان صدور مجوز جدید مقدور نیست چرا که برخی مناطق را نیز از کشاورزان و جوامع محلی اجازه سرمایه گذاری و صدور مجوز نداده اند.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی صنعت، معدن و تجارت به چالش‌های کارخانه‌های آب معدنی در استان گفت: اگرچه قیمت و وجهی برای آب پرداخت نمی‌شود، اما مهمترین چالش ها؛ بالارفتن قیمت مواد اولیه همانند بطری، در بطری، لیزر، حقوق و بیمه پرسنلی، نبود پرداخت تسهیلات بانکی بدلیل کمبود منابع بانکی استان است.

این در حالی است که مالک یکی از کارخانه‌های آب معدنی استان با اشاره به پرداخت قیمت آب در طول سال گفت: سالانه هر واحد تولیدی بیش از یک میلیارتومان هزینه آب را به آب منطقه‌ای پرداخت می‌کنیم، اما از مشکلات زیر ساختی محروم هستیم.

"طاهری بویراحمدی" بدلیل فراهم نشدن زیرساخت لازم برای کارخانه آب معدنی معترض است و گفت: جاده دسترسی مناسب، گاز و اینترنت (با وجود عبور لوله گاز و فیبرنوری برای روستای کاکان) برای سه واحد تولیدی کنار جاده در "کاکان" فراهم نشده است.

این تولیدکننده گفت: به دلیل پاسخگو نبود مدیران مربوطه و محول کردن کار‌ها به امروز و فردا، مشکل این واحد‌های تولیدی همچنان پابرجاست و جای سوال است سرمایه گذاری که سرمایه خود را برای تولید بکار گرفت و حتی سالانه به آب منطقه‌ای هزینه آب را پرداخت می‌کند بنابراین سازمان‌های مسئول موظف هستند که زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را در اختیار تولید کننده قرار دهند.

"طاهری بویراحمدی" میزان تولیدی کارخانه خود را بیش از ۲۰۰هزار بطری آب معدنی در روز برشمرد و گفت: هم اکنون ۴۷ نفر مشغول فعالیت هستند که در صورت رفع مشکلات زیرساختی، با فعال شدن ۲ خط تولیدی در همین کارخانه حدود ۲۰ نفر دیگر ظرفیت جذب و اشتغالزایی وجود دارد.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات برخی از کارخانه‌های آب معدنی "کاکان" (۱۸ کیلومتری شهریاسوج) گفت: سه تا از این کارخانه به مقدار۵۰۰ تا ۲۰۰ متری با جاده اصلی فاصله دارند که با بارش برف (برف گیربودن منطقه) جاده دسترسی آنها قطع می‌شود.

رجبی یادآور شد: قبلا دولت زیرساخت‌های لازم برای کارخانه‌های تولیدی را فراهم می‌کرد ولی اکنون دیگر تعهدی برای تامین این زیرساخت‌ها ندارد و تولیدکننده می‌تواند این زیرساخت‌ها را مهیا کند و این از چالش‌های استان ما است که نیازمند تدبیر لازم است.

وی در پاسخ به مشابهت استان کهگیلویه وبواحمد با استان‌های کوهستانی همجوار و نبود مشکلات تولیدکنندگان در آن استان‌ها تاکید کرد: به عنوان مثال کارخانه‌های آب معدنی استان چهارمحال و بختیاری که قبلا پایین‌تر از استان ما بودند ولی هم اکنون با ارتقای رتبه کشوری آنها، وضعیت بهتری از استان ما دارند که دلیل آن دغدغه مندی و حضور فعال و موثر استاندار آن استان در کارگروه‌های رفع موانع تولید است چرا که برای رفع مشکلات تولیدکنندگان تلاش می‌کنند.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صنعت و معدن استان به تنهایی و بدون همراهی و همکاری دیگر سازمان‌های استان به خصوص استانداری نمی‌تواند مشکلات همه جانبه را رفع کند ونمونه آن اینست که مصوبات کارگروه رفع موانع تولید را بقیه سازمان‌ها زیر بار تعهد نمی‌روند و نیازمند دستور بالادستی است.

استفاده روز افزون از آب معدنی و آب آشامیدنی سالم توسط مردم در کشور در حال افزایش است و استان کهگیلویه وبویراحمد که به چشمه سار‌ها معروف است و از این ظرفیت بکرخدادی برخودار است این در حالی است که باوجود این ظرفیت‌ها و نبود تدبیر لازم و بهره مندی موثر از ظرفیت ها، وضعیت بیکاری و حتی آسیب‌های اجتماعی آن سالانه روبه افزایش است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.