سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسجد جامع همدان، نامزد ثبت آثار جهانی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مسجد جامع شهر همدان یکی از کاندیدا‌ها برای ثبت در فهرست جهانی به شمار می‌رود.

محسن معصوم‌علیزاده گفت: وزارت میراث فرهنگی بر آن است به شکل زنجیره نسبت به ثبت جهانی تمامی مساجد واجد ارزش سطح کشور پیگیری و اقدام کند که در این زمینه مسجد جامع شهر همدان نیز یکی از کاندیدا‌ها برای ثبت در فهرست جهانی به شمار می‌رود.

 او گفت: قصد نداریم برای ثبت جهانی مسجد جامع به عنوان یک پرونده تک‌بنا اقدام کنیم بلکه پرونده آن در قالب پرونده مرکز تاریخی همدان خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در سال‌های آتی مسجد جامع و در کنار آن سایر بنا‌های تاریخی مرکز تاریخی همدان را در قالب یک پرونده با عنوان مرکز تاریخی همدان تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار جهانی به یونسکو ارسال خواهیم کرد. معصوم علیزاده با اشاره به اینکه پیگیری برای ثبت جهانی تک بنا ممکن است شرایط لازم را احراز نکند و پرونده با وجود زحمات و هزینه‌های بسیار رد و برگشت بخورد، افزود: در این زمینه تجربه داریم که نمی‌توان روی تک‌بنا مانور داد. او گفت: قصد داریم تمام بنا‌های تاریخی دارای قابلیت و واجد ارزش سطح استان را به مرور پرونده آن را تشکیل و اقدامات ثبت جهانی آن را انجام دهیم که در این زمینه هنوز در ابتدای راه هستیم.

معصوم علیزاده گفت: مسجد جامع در مرکز تاریخی همدان واقع شده که در کنار این مرکز بنا‌های مذهبی، بافت تاریخی، آرامگاه استرو مردخای و خانه‌های تاریخی را به عنوان یک مجموعه داریم که قرار بود این مجموعه در فهرست آثار جهانی ثبت شوند، اما برای ثبت جهانی این مجموعه در قالب یک پرونده باید کار‌های بیشتری بر روی این آثار انجام شود که به استاندارد‌های ثبت جهانی برسد و بعد از انجام این اقدامات و با تکمیل پرونده برای ثبت به یونسکو ارسال و نسبت به ثبت جهانی آن اقدام کرد.

مسجد جامع همدان به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شهر همدان و گنجینه‌ای از معماری و هنر ایرانی اسلامی یکی از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی ثبت ملی شده است که در دل شهر همدان بین بازار شهر و میدان مرکزی این شهر ساخته شده که این مسجد یکی از کهن‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران شناخته می‌شود که قدمتی از زمان سلجوقیان دارد.

برچسب ها: مسجد جامع ، ثبت جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.