سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلنی ۲ هزار قطعه‌ای از فلامینگو‌های مهاجر وارد تالاب کانی برازان مهاباد شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کلنی ۲ هزار قطعه‌ای از فلامینگو‌های مهاجر وارد پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان شدند.

فاروق سلیمانی رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هر سال اوایل پاییز فلامینگو‌های مهاجر از مناطق شمالی و دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب بین المللی کان برازان مهاباد مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر روز بر تعداد فلامینگو‌های مهاجر در این تالاب افزوده می‌شود، اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در قالب دسته‌های بزرگ بیش از ۲ هزار قطعه‌ای وارد تالاب کانی برازان شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حضور این تعداد فلامینگو مهاجر در تالاب کانی برازان طی یک دهه اخیر و در این فصل از سال بی نظیر است.

سلیمانی افزود: امنیت کامل، غذای کافی و آب فراوان باعث شده که این پرندگان مهاجر تالاب کانی برازان مهاباد را برای تغذیه و استراحت انتخاب کنند.

 فلامینگو پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می‌رود.

بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگر‌ها به بهشت پرندگان مشهور است و نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.