سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توانبخشی پس از سکته مغزی با کمک یک ربات

گروهی از دانشمندان سیستمی را توسعه داده‌اند که به یک ربات اجازه می‌دهد با استفاده از یک هدست که فعالیت عصبی را تشخیص می‌دهد، با بیمار ارتباط برقرار کند.

 ربات‌های کمکی اجتماعی می‌توانند سیگنال‌های مغزی کاربر را برای درک حرکات مورد نظر آنها پردازش کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند به عنوان یک مربی توانبخشی رباتیک عمل کنند.

به نقل از آی‌ای، ربات‌های مورد استفاده در این مطالعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که به بیماران کمک کنند تا بدون مداخله پزشک انسانی به برنامه‌های توانبخشی خود پایبند باشند. آنها قادر به ارائه پشتیبانی شخصی بر اساس نیاز‌های فردی بیمار هستند.

چنین سیستم‌هایی می‌توانند برای کمک به قربانیان سکته مغزی و آسیب مغزی در توانبخشی اندام‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار گیرند. هدستی که محققان برای آزمایش توسعه داده‌اند از یک رابط مغز و رایانه (BCI) استفاده می‌کند که قادر به دریافت فعالیت‌های عصبی است. برخلاف فناوری نورالینک، این هدست برای استفاده نیازی به جراحی ندارد.

به گفته محققان این پروژه، تقریبا ۸۰ درصد از کسانی که دچار سکته حاد و آسیب مغزی شده‌اند، از آسیب اندام‌های فوقانی رنج می‌برند که می‌تواند کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال، توانبخشی برای حرکت اندام نیاز به تمرینات تکراری دارد، که می‌تواند برای مبتلایان به سکته مغزی و آسیب مغزی مشکل ساز باشد. اغلب، آنها همچنین از فراموشی رنج می‌برند، به این معنی که تقریبا ۷۰ درصد برنامه‌های توانبخشی تجویز شده خود را کامل نمی‌کنند.

یک آزمایش سه ماهه برای ربات «مربی»

در طی یک دوره سه ماهه، محققان آزمایشی را با ۱۶ فرد نجات یافته از سکته مغزی و آسیب مغزی انجام دادند. شش درمانگر برای ثبت و آزمایش ظرفیت سیستم برای درک قصد کاربر و ارائه انگیزه حضور داشتند. آنها تصمیم گرفتند تعیین کنند که آیا ربات‌ها می‌توانند امواج مغزی را بخوانند و نمونه‌هایی از حرکاتی که بیماران باید انجام می‌دادند در لحظه ارائه دهند یا خیر.

محققان همچنین از بیماران سؤال کردند تا مشخص شود که ربات‌ها تا چه اندازه در ایجاد انگیزه و هدایت آنها از طریق تمرینات مؤثر بوده‌اند.

این ربات‌ها در زمینه سلامت الکترونیک، به خوبی کار کردند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.