دانشمندان در حال توسعه ربات‌هایی مانند اسب تروا هستند که قادر به ارائه دارو با نفوذ به سیستم دفاعی بدن هستند.

دانشمندان «ربات‌های مخاطی» میکروسکوپی کوچک‌تر از یک سلول ساخته‌اند که می‌توانند با عبور از سیستم دفاعی مانند «اسب تروا»، دارو را به بدن برسانند.

مخاط به عنوان یک سد محافظ چسبنده در برابر میکروب‌ها عمل می‌کند، اما همچنین می‌تواند دادن برخی دارو‌ها را دشوارتر کند؛ زیرا مولکول‌های دارو را به دام می‌اندازد.

این مخاط نه تنها بینی را شامل می‌شود؛ بلکه از ریه ها، معده، روده‌ها و چشم‌ها با بلع پاتوژن‌ها محافظت می‌کنند.

اکنون، دانشمندان ربات‌های کوچکی با مخاط نانومقیاس ساخته‌اند که با پراکسید هیدروژن سوخت می‌شوند که می‌توانند به راحتی از سد مخاطی عبور کنند.

دانشمندان انجمن شیمی آمریکا با استفاده از موش نشان دادند که چگونه ربات‌های مخاطی آن ها می‌توانند به لایه دفاعی چسبنده مخاط نفوذ کنند و به طور بالقوه دارو‌ها را به طور موثرتری تحویل دهند.

ربات‌ها آن قدر کوچک هستند که ۱۰ عدد از آن ها در کنار هم قرار گرفته‌اند، و تنها عرض یک گلبول قرمز را پوشش می‌دهند.

هر ربات متشکل از ذرات متخلخلی است که می‌توانند با مولکول‌های دارو پر شوند که به دارو‌ها کمک می‌کند مانند اسب تروا از سیستم دفاعی بدن مخفیانه عبور کنند.

این تیم آنزیم‌های کاتالاز، یک کاتالیزور بیولوژیکی که سرعت واکنش‌های شیمیایی در سلول‌ها را افزایش می‌دهد را به ربات‌ها مرتبط کردند. آن ها سپس آن را با پراکسید هیدروژن که مخاط را مایع می‌کند، به موش‌ها تزریق کردند که به حرکت ربات‌های مخاطی کمک کرد.

سپس این تیم با استفاده از سلول‌های روده انسان که در آزمایشگاه رشد داده بودند، مدلی از لایه مخاط روده ساختند. در عرض ۱۵ دقیقه، ربات‌های کوچک از لایه مخاطی مدل عبور کردند بدون این که آسیب قابل توجهی به سلول‌های زیرین وارد کنند.

با توجه به این که مخاط هر ۱۰ دقیقه تا ۴.۵ ساعت پاک می‌شود و دوباره پر می‌شود، این بازه زمانی سریع می‌تواند از به دام افتادن و حذف ربات‌ها توسط لایه مخاطی جلوگیری کند.

دانشمندان آزمایش‌های بیشتری را روی روده موش‌ها انجام دادند و نتایج مشابهی را مشاهده کردند، به گونه‌ای که نانوربات‌ها قادر بودند لایه مخاطی را بدون آسیب رساندن به سلول‌ها و بافت‌های زیر آن دور بزنند.

حدود ۲۸ درصد از نانوربات‌های مخاطی توانستند از سد مخاطی عبور کنند.

دانشمندان بر این باورند که ربات‌ها روشی امیدوارکننده برای تحویل دارو‌هایی هستند که معمولاً توسط سد مخاطی مسدود می‌شوند.

منبع: The Sun

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار