سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با این سامانه‌ها افراد گمشده و خودرو پارک شده در مراسم اربعین را ردیابی و پیدا کنید

چالش پیدا کردن افراد گمشده از گروه در پیاده روی اربعین و یا یافتن خودرو‌های پارک شده در پارکینگ در نظر گرفته شده برای زائران کربلا از جمله دغدغه‌های مهم زائران است که برای این منظور دانش‌بنیان‌ها راهکار‌های فناورانه ارائه کرده‌اند.

پیدا کردن اعضای گمشده در پیاده روی اربعین و یا یافتن خودرو پارک شده در پارکینگ‌های مراسم اربعین از چالش‌های مهم زائران این مراسم آئینی است که برای رفع این چالش‌ها دانش بنیان‌های ایران با استفاده از فناوری‌های پیشرفته سامانه‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌توان با مراجعه به آنها گمشده خود را پیدا کرد.

سامانه ردیابی محلی افراد حاضر در محیط یکی از این دستاورد‌ها است که توسط یک شرکت فناور با برای پیاده روی اربعین عرضه شده است. این محصول شامل سخت افزار‌های فرستنده قابل حمل کوچک Active و گیرنده نصب شده در محیط عملیاتی است.

فرستنده‌های این سامانه به دستگاه‌های مختلف وصل شده و با ارسال سیگنال در بازه‌های زمانی مشخص، حضور خود در محیط را اعلام می‌کنند. گیرنده‌های آن نیز در محیط نصب می‌شوند و با دریافت سیگنال فرستنده‌های مختلف، اطلاعات را برای نرم افزار مرکزی ارسال کرده و سامانه مرکزی با پردازش قدرت سیگنال‌های دریافتی از هر فرستنده در هر گیرنده، دوری و نزدیکی فرستنده‌ها به گیرنده‌های مختلف را تعیین و موقعیت هر فرستند را اعلام می‌کنند. این فرآیند هر ۵۰۰ میلی ثانیه یک بار تکرار می‌شود.

سامانه هوشمند کنترل و ردیابی اجسام ثابت و متحرک

یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه هوشمند ردیابی اجسام ثابت و متحرک AVL خود را مبتنی بر جی پی اس طراحی کرده و از آن می‌توان برای ریابی و کنترل آنلاین ناوگان حمل و نقل، ردیابی شناور به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده کرد.

ردیابی و کنترل آنلاین سوخت شناور‌های دریایی، مانیتورینگ آنلاین اطلاعات بار، ردیابی و کنترل آنلاین دوربین‌های نظارت تصویری و کنترل آنلاین تلفن‌های‌همگانی از کاربرد‌های این سامانه است.

تردد شمار زوار پیاده و درون خودرو

سامانه تردد شمار زوار پیاده و درون خودرو، از دیگر محصولات فناورانه یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که برای تردد شماری در محور‌های درون و برون شهری مانند خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، جاده‌ها و آزادراه‌ها و همچنین شمارش خودروها، اندازه گیری سرعتو طول وسیله نقلیه به کار می‌رود.

در این سامانه امکان ذخیره سازی اطلاعات برای هر وسیله نقلیه برای پوشش همزمان دو خط عبوری از طریق اتصال به دو حسگر پیش بینی شده است. این سامانه امکان افزایش پوشش خطوط با افزایش دستگاه‌ها و نمایش همزمان وضعیت عبوری و مرور خودرو‌ها از طریق رایانه وجود دارد. امکان ارسال همزمان تردد و تنظیم دستگاه از راه دور، امکان ارسال برخط اطلاعات تردد و سرعت و سایل نقلیه در این محصول دیده شده است.

دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص سلاح گرم

دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص حضور انسان، چهره، پلاک‌خوان، آتش و سلاح گرم و اطلاع رسانی فوری توسط اینترنت اشیاء بر روی تلفن همراه از دیگر محصولات شرکت‌های دانش بنیان است.

این دوربین هوشمند یک دوربین حفاظتی است که با پردازش تصاویر دوربین با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بینایی ماشین و اعلام هشدار آنی به مالک دوربین بر اساس تکنولوژی اینترنت اشیاء ضریب امنیتی محیط را ارتقا می‌دهد. این امکانات و پردازش‌ها شامل این موارد می‌شود:

هشدار ورود انسان به تصویر
تشخیص و شناسایی چهره
پلاک‌خوان
شناسایی آتش
شناسایی سلاح گرم

همچنین این دوربین امکان برقراری ارتباط تصویری را در بستر اینترنت اشیا برای کاربران فراهم کرده و کاربران می‌توانند از راه دور فیلم‌های ذخیره شده و تصاویر زنده را به صورت آنلاین و از طریق نرم افزار موبایل مشاهده کند. علاوه بر آن این دوربین تصاویر و فیلم‌های ثبت شده را با رمزنگاری نامتقارن ذخیره کرده و مانع از دستیابی و سرقت اطلاعات کاربران می‌شود.

سامانه پلاک خوان پارکینگ

یکی از شرکت‌های دانش بنیان سامانه‌های پلاک خوان پارکینگ، پلاک خوان جاده‌ای و سامانه هوشمند اطلاعات را عرضه کرده است.

این سامانه بزرگترین سامانه کنترل تردد خودرویی در محدوده‌های شهری یا پارکینگ‌های ایران است که در شهرداری تهران اجرا شده است. این سامانه توسط دوربین‌ها و موتور پلاک‌خوان در محدوده‌های مجزا، خودرو‌ها را رصد می‌کند و در عین حال ردگیری و گزارش تردد‌ها را به صورت یکپارچه در کل سامانه ارائه می‌دهد. همچنین این سامانه امکان پرداخت هوشمند خدمات خودرویی مانند هزینه پارکینگی و محدوده‌ها مانند ورود به طرح ترافیک یا محدوده‌های مجوز دار یا تعرفه‌دار از طریق کیف پول شهروندی را دارد.

سامانه پایش آنلاین با ماژول پابند زندانی و حبس خانگی و ردیاب خودرو

این شرکت دانش بنیان سامانه پایش آنلانی با ماژول‌های پابند زندانی و حبس خانکی و ردیاب خودرو را عرضه کرد.

این دستگاه قادر به ارتباط با سامانه‌های موقعیت یابی جهانی و مجهز به واسط ارتباط با شبکه مخابرات سلولی است. همچنین این دستگاه با به کارگیری الگوریتم‌های پیشرفته و استفاده از داده‌های مکانی سامانه‌های موقعیت یابی ماهواره‌ای جهانی و داده‌های مکانی شبکه مخابرات سلولی، موقعیت خودرو را محاسبه می‌کند.

قابلیت اتصال حسگر‌های مختلف از جمله حسگر دما برای اندازه گیری دمای داخل خودرو، حسگر شتاب برای حس کردن جابجایی و حرکت خودرو و همچنین قابلیت کنترل وضعیت روشن و خاموش سه دستگاه درون خودرو توسط ردیاب وجود دارد.

از طریق این ارتباط بر خط موقعیت مکانی و اطلاعات لحظه‌ای خودرو به صورت پیوسته به سرور ارسال می‌شود.

این دستگاه قابلیت استفاده برای ردیابی و پایش کودکان و سالمندان و توان‌خواهان را دارد.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.