بنابر اعلام مسئولان، از تاریخ ۵ تا ۲۱ شهریورماه زائران می‌توانند به همان بانکی که ارز اربعین را خریداری کردند مراجعه و ارز مازاد خود را به فروش برسانند.

هر ساله شبکه بانکی از جمله بخش‌هایی است که برای ایام اربعین خود را آماده می‌کند امسال هم مطابق سنوات گذشته بنابر اعلام بانک مرکزی به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین فروخته می‌شود و بر اساس آمار اعلامی از ابتدای فروش ارز اربعین یعنی ۷ مردادماه ۱۴۰۳ تا ۱ شهریورماه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شبکه بانکی ارز اربعین دریافت کرده‌اند.

فروش دینار برای ایام اربعین که موسوی یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این که دو سال است دینار به زائران فروخته می‌شود خیلی اقدام خوبی است چرا که دیگر دردسر تبدیل ارز در کشور عراق را نداریم و با قیمت مشخص می‌توانیم ارز مورد نیاز خود را از داخل کشور خریداری کنیم اما نکته مهم این است که ای کاش بانک مرکزی میزان این پرداخت را افزایش دهد.

در ادامه هم یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان خانم آزاد بیان کرد: در روزهای اول کمی پرداخت ارز اربعین با جالب و ازدحام همراه بود اما بعد از آن شرایط کم کم بهتر شد پرداخت دینار به زائران یک مزیت است که حتی می‌تواند به آرامش بازار ارز هم کمک کند امیدوارم سال آینده هم دنیار پرداخت شود و باتوجه به شرایط میزان آن پلکانی افزایش پیدا کند.

ارز اربعین که در خصوص آن کامیار چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به شکل کلی سال گذشته بیش از یک میلیون نفر ارز خریداری کردند که امسال تا ۱ شهریور به بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است یعنی از نظر تعداد بیش از ۵۰ درصد رشد ثبت شده است از نظر روش خرید هم سال گذشته حدودا نیمی از زائران ارز خود را غیر حضوری خریداری کردند که امسال به حدود ۹۷ درصد رسیده است.

هیچ مشکلی برای تامین دینار از منظر بانک مرکزی وجود ندارد

این مقام مسئول همچنین می‌گوید: مسئله نگران کننده‌ای در خصوص ارز اربعین وجود ندارد و به شکل دائمی هر لحظه منابع و مصارف بانک‌های عامل را بررسی می‌کنیم و در کل هیچ مشکلی برای تامین دینار از منظر بانک مرکزی وجود ندارد.

بنابر اعلام بانک مرکزی، امسال ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی (ع) ارائه می‌شود.

زائران اربعین هم که به صورت هوایی قصد سفر به عراق را دارند، می‌توانند علاوه بر ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین، ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی خود را هم از دستگاه‌های خودپرداز مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) دریافت کنند؛ ۱۱ باجه خودپرداز ارز در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مستقر است که زائران اربعین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین هم، داشتن کد رهگیری سامانه سماح، گذرنامه و اصل کارت ملی است که کد رهگیری در سامانه سماح، پس از طی شدن فرآیند ثبت‌نام فعال می‌شود و افراد بالای ۵ سال مشمول دریافت ارز اربعین می‌شوند و زائران می‌توانند تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳، ارز  اربعین خود را دریافت کنند.

امسال امکان عودت ارز اربعین فراهم است

اما یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص ارز اربعین امسال اطلاعیه بانک مرکزی است که در آن تاکید شده است: بانک‌ها اقدامات لازم جهت انجام عملیات بازخرید مازاد ارز فروخته شده از زائرین را حسب دستور این بانک با نرخ خرید اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) انجام دهند؛ امکان فروش ارز مازاد اربعین که در همین راستا هم چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: امسال امکان فروش ارز اربعین (بازخرید) فراهم است لذا زائران پس از بازگشت از سفر اگر ارز مازاد دارند می‌توانند به همان بانکی که ارز را خریداری کرده مراجعه کنند و ارز را به فروش برسانند فقط باید تاکید داشت این موضوع بعد از اربعین فراهم شده است؛ به عبارتی از تاریخ ۵ تا ۲۱ شهریورماه زائران می‌توانند به همان بانکی که ارز اربعین را خریداری کردند مراجعه و ارز مازاد خود را به فروش برسانند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد، عملیات بازخرید اسکناس فروخته شده در سرفصل ارز اربعین فاقد هرگونه کارمزد است و بنابر اطلاعیه بانک مرکزی بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار