سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات زعفران به ۶۰ کشور انجام می‌شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: بنابر آمار، صادرات زعفران به ۶۰ کشور دنیا انجام می‌شود، هرچند عمده صادرات به ۱۰ کشور صورت می‌گیرد.

حسین زینلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال برای نخستین بار با تغییرات اقلیمی مبنی بر بهار پربارش و گرمای بی سابقه در تابستان مواجه شدیم که این امر در پیاز زعفران اثر می‌گذارد، هرچند امیدواریم تاثیر چندانی نداشته باشد.

 به گفته او، امسال امیدواریم با ورود محصول نو به بازار شرایط خوبی داشته باشیم به طوریکه با افزایش واقعی و منطقی، نرخ زعفران به ۲ تا ۳ هزار دلار برسد.

 زینلی با بیان اینکه هیچ‌گاه نتوانستیم قیمت زعفران را به عنوان بزرگترین تولیدکننده در  بازار حفظ کنیم، افزود: امسال بازار بین الملل و داخل خالی است، از این رو کشاورزان با حفظ و نگهداری و مدیریت عرضه به بازار باید قیمت را مدیریت کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای مدیریت قیمت در بازار یک نوع مشارکت می‌خواهیم، از این رو دولت در صدد است تا در صورت بروز مشکل وارد بازار شود، بدین منظور تشکل‌ها را برای خرید توافقی آماده کرده‌ایم که  امیدواریم کشاورزان قدر زعفران را بدانند و با مدیریت عرضه همزمان با فصل عرضه محصول نو از آبان تا سال بعد قیمت جهانی را حفظ کنند.

تولید زعفران امسال به ۳۵۰ تن می‌رسد

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۳۸ تن تولید زعفران داشتیم، افزود: امسال براساس برآورد‌ها تولید زعفران بیش از ۳۵۰ تن نخواهد بود، هرچند پتانسیل تولید هزارتن زعفران را در کشور داریم که با ورود بخش‌های مختلف، رعایت پروتکل‌های علمی و تخصیص بودجه طی برنامه هفتم دستیابی به این میزان تولید وجود دارد.

زینلی با بیان اینکه صادرات زعفران تولیدی به ۶۰ کشور دنیا انجام می‌شود، گفت: بنابر آمار عمده صادرات زعفران به ۱۰ تا کشور انجام می‌شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد ادامه داد: سالانه حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد و در برخی مواقع ۹۰ درصد زعفران تولیدی صادر و مابقی در داخل مصرف می‌شود، هرچند ارزش واقعی مدنظر هیچ‌گاه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران وارد کشور نشده است.

ارزش واقعی صادرات زعفران یک میلیارد دلار است

او ادامه داد: بنابر آمار سالانه ارزش صادرات زعفران به ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد، درحالیکه ارزش واقعی ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است که دستیابی به این امر مهم نیازمند مشارکت و توافقات بازرگانی است چراکه در خصوص صنایع تبدیلی زعفران جزء کشور‌های پیشرفته هستیم.

زینلی با اشاره به اهمیت ارتقای عملکرد و حمایت از تولیدکنندگان گفت: آموزش و انتقال یافته‌های نوین و برنامه‌های متنوع ترویجی از راهکار‌های مناسب و کاربردی برای افزایش عملکرد و همواره مورد تاکید است.

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: بنابر آمار سطح زیرکشت زعفران ۱۲۲ هزار هکتار است که براین اساس به طور متوسط پتانسیل حداقل تولید ۵۰۰ تن محصول وجود دارد.

گفتنی است که در سال ۱۴۰۲ مجموع سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار و از این میزان ۱۲۵ هزار و ۱۵۶ هکتار بارور و ۲۲۱۱ هکتار غیربارور بود و در این میان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در هر دو معیار سطح زیر کشت و تولید زعفران به خود اختصاص داده‌اند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.