سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان عاری از آبله میمونی و تب دنگی

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری‌های آبله میمونی و تب دنگی در استان گزارش نشده است.

 پژمان بختیاری نیا روز چهارشنبه در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به دیگر شاخص‌های حوزه بهداشت در استان گفت: میزان مرگ و میز نوزاد از ۹ به ۸.۳ در هر هزار تولد رسیده است بدین صورت که از ۵۸۰ مرگ به ۵۴۱ مرگ در سال ۱۴۰۲ رسید.

 او با بیان اینکه میزان مرگ کودکان از ۷.۲ به ۶.۹ در هر هزار تولد رسید، توضیح داد: پوشش مراقبت کودکان یک و نیم برابر و پوشش مراقبت‌های پس از زایمان ۲ برابر افزایش یافته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اخباری مبنی بر ورود آبله میمونی از طریق زائران اربعین به کشور گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موردی از آبله میمونی یا قرنطینه ناشی از آن در میان زائران مشاهده نشده است.

آقای بختیاری نیا ادامه داد: کشور ما از جمله مناطق هشدار پایین در زمینه ابتلا به آبله میمونی است و مواردی در سال جاری شناسایی نشده است با این حال حوزه بهداشت و درمان استان از آمادگی خوبی در زمینه مقابله با بیماری‌های واگیر دارد برخوردار است و و در شرایطی همچون پیاده‌روی اربعین که محل گذر زائران ایرانی و خارجی است مراقبت‌های سندرومیک بیماری واگیر را انجام می‌دهد.

 او افزود: مراقبت‌های سندورمیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه بیمارهای واگیردار مهم را می‌توان از طریق آن شناسایی کرد و اگر فردی مشکوک تلقی شد برای اقدامات تشخیصی به صورت فوری اقدامات درمانی برای فرد مبتلا آغاز می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان همچنین به آخرین وضعیت وجود پشه آئدس عامل تب دنگی اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان با وجود اینکه از نظر اقلیمی شرایط زیست پشه آئدس را دارد تاکنون صید نشده است در حالی که این گونه در استان‌های دیگر همچون گیلان، هرمزگان، بوشهر و جنوب سیستان و بلوچستان صید شده است.

آقای بختیاری نیا ادامه داد: آنچه که‌ هم‌اکنون برای استان اهمیت دارد این است که دستگاه‌های متولی براساس دستورالعمل اقدامات بهسازی را انجام دهند تا زیستگاه‌های احتمالی این پشه از بین برود.

او با اشاره به اقدامات حوزه بهداشت در اربعین حسینی گفت: پیش از شروع اربعین آموزش ‌های لازم به موکب‌داران داده شده و خادمان این حوزه از نظر سلامت بررسی و کارت بهداشت به آنها داده شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچین با همه دستگاه‌های خدمت‌رسان نشست‌های هماهنگی گروهی و انفرادی برگزار شده است تا مخاطرات مسیر حرکت و مرزها را به حداقل برسد.

پژمان بختیاری نیا می‌گوید: در زمان برگزاری پیاده‌روی اربعین کارکنان بهداشت محیط و حرفه‌ای از موکب‌های ورودی به استان تا موکب‌های مستقر در پایانه‌های مرزی را از نظر کیفیت آب شرب، مواد غذایی و شرایط محیطی مواکب بررسی می‌کنند و در صورت هر گونه مورد خاصی مداخله لازم را انجام می‌دهند.

برچسب ها: آبله میمونی ، تب دنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.