سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۲ هزار میلیارد تومان حجم بازار‌ کاتالیست‌ها در سال ۱۴۰۰

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو و پلیمر گفت: حجم بازار کاتالیست‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

عماد احمدوند دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو در مراسم افتتاح و بهره برداری از سامانه نانو کلر در شهر تاکستان گفت: در ستاد توسعه نانو یکی از کارهای اصلی ما ارائه راهکار‌های فناورانه برای حل مسائل و مشکلات است که برای این منظور تیم‌هایی که قابلیت‌های حل مسأله را دارند، شناسایی کنیم تا راهکار‌های آنها از مرحله بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

او افزود: این فرایند در شهر تاکستان واقع در استان قزوین انجام شد و از سوی یکی از شرکت های این استان ریسک سامانه نانو کلر پذیرش و به این شرکت دانش بنیان اجاره داده شد تا این سامانه برای تصفیه پساب اجرایی شود. ما نباید به اجرای دو یا چند طرح پایلوت بسنده کنیم زیرا ما احتیاج داریم که اجرای این طرح‌ها را در مقیاس وسیع پیاده سازی کنیم تا اثرات اقتصادی آن در کشور توسعه یابد و برای این منظور لازم است نیاز‌های کشور در حوزه تصفیه آب تجمیع شود تا فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه اقتصادی شود.

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۰ شرکت در حوزه نانو فعال شده که از سوی این تعداد شرکت ۱۶۰۰ محصول نانویی به تولید رسیده است. حجم فروش این شرکت‌ها نیز هر سال دو برابر شده است.  در حوزه نانودارو‌ها  سودی که شرکت‌های بیمه‌ای از این دارو‌ها کرده‌اند از سود شرکت تولیدکننده بیشتر بوده است.

او تولید نانوکاتالیست‌های پتروشیمی را از دیگر موفقیت‌های شرکت‌های نانویی عنوان و بیان کرد: حجم بازار این کاتالیست‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده و از نظر اقتصادی نیز در حال حاضر شرکت‌های فولادسازی به این محصول وابسته هستند.

احمدوند در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد شرکت‌هایی که در حوزه نانوحباب کار می‌کنند گفت: در این حوزه حدود ۶ شرکت در سطوح مختلف کار می‌کنند که با تیم‌های فناوری که هنوز به مرحله نصب محصول در صنایع نرسیده‌اند ۱۳ مجموعه می‌شوند.

او افزود: در مورد اقتصاد شرکت سازنده هزینه تولید محصول را دریافت می‌کند و در مورد اقتصاد بهره‌بردار یعنی شرکت آبفا با استفاده از این فناوری، توانسته حدود ۳۰ درصد مصرف کلر را کم کند. این کار جدای از اثرات زیست‌محیطی، عملا در چند ماه هزینه‌ای که برای این تجهیز صرف کرده با صرفه‌جویی در مصرف کلر برمی‌گردد.

او ادامه داد: طبیعتا شرکت‌های مختلف نانو در درجات مختلف سوددهی هستند. تجربه موفق نانوحباب را در حوزه‌های شیلات داریم. در حوزه آبزی‌پروری روی ماهیان سردابی انجام شده و الان استفاده می‌شود. در حوزه میگو و خاویار تست انجام می‌شود. در حوزه تصفیه آب شرب، کل آب شرب ساوه با فناوری نانوازن تصفیه می‌شود. در حوزه پساب‌های صنعتی هم در صنایع مختلف مثل کاغذ و رنگ پروژه‌هایی بوده است.

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو اظهار کرد: در حوزه معدن بیشتر فناوری میکرو حباب است و نانوحباب آنجا استفاده نمی‌شود. در حوزه کشت گلخانه‌های هیدروپونیک به صورت وسیع بالغ بر ۱۰۰ گلخانه در ایران به تجهیزات نانوحباب مجهز شده‌اند. بزرگترین گلخانه‌های کشور مجهز به نانوحباب هستند.

برچسب ها: تصفیه آب ، نانو حباب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.