سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد مطرح کرد؛

نباید اجازه داد که اندیشه صهیونیستی نور مساجد را خاموش کند

حجت‌الاسلام خداداده گفت: اندیشه صهیونیستی در همه جای دنیا بدنبال این است که نور مساجد را خاموش کند و مومنان با حضور در مساجد، این مراکز نورانی را آباد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به مناسبت روز جهانی مسجد درمورد همراه مسجد بیان کرد: فلسفه روز جهانی مسجد، تکریم و احترام مقام نورانی مساجد در سراسر دنیاست. امروز یادآور خاطره‌ای بسیار تلخ هجوم وحشیانه و بی‌ادبانه‌ی صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و به آتش کشیدن این مسجد شریفی که برای همه مسلمانان و ادیان توحیدی قابل احترام است چراکه آن را مکان شریف و نورانی می‌دانند و مسجدالاقصی جایگاه بسیار مهمی در آموزه‌های دینی ما دارد تا جایی که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم از آن‌جا به معراج رفتند و اولین نماز جماعتی که حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم بعد از ظهور اقامه کردند در مسجدالاقصی بوده است؛ بنابراین این خاطره تلخ هم، یادآور این موضوع است که قدردان مساجدمان باشیم. زیرا اگر حرمت مساجد را نگه نداریم و برای آنها احترام قائل نشویم این مراکز نورانی مورد هجمه‌ی شیاطین و مستکبرین و افرادی قرار خواهد گرفت که در ظلمت هستند. زیرا آنها می‌خواهند نور‌های مساجد را خاموش کنند. چون مطمئناً اندیشه صهیونیستی در همه جای دنیا بدنبال این است که نور مساجد را خاموش کند و ان‌شاءالله مومنان با حضور خود در مساجد، مساجد را آباد کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده اظهار کرد: سال گذشته، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مرکزی را با عنوان همراه مسجد راه‌اندازی کرد که دغدغه‌های مردم در حوزه مسجد هم برای ساخت مسجد و احیاناً انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها را در برمی‌گیرد و از آن‌جایی که رویداد‌های مختلفی می‌توانند در مسجد برگزار شوند همراه مسجد به برگزاری این رویداد‌ها کمک می‌کند و در حقیقت، فضایی است برای تعامل و کنش‌گری فعال و دو طرفه بین مردم و حاکمیت که می‌تواند به بخشی از مساجد کمک کند و در کارکرد‌های مختلف آنها همراه مساجد باشد. 

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تصریح کرد: این مرکز را در ۱۸ اسفند سال گذشته افتتاح کردیم و روزانه، تقریباً حدود ۱۰۰ تماس را داریم که بعضی از روز‌ها آمار این تماس‌ها بیشتر و برخی از روز‌های دیگر کمتر بوده است. البته روز‌هایی که رسانه مخصوصاً شبکه خبر، مطلبی با موضوع همراه مسجد را کار کرده و شماره را اعلام می‌کند میزان تماس‌ها بسیار افزایش پیدا می‌کند. اما در روز‌های معمولی، میانگین تماس ما در همین عدد قرار دارد و البته در حال توسعه پیدا کردن است و درواقع، ما بدنبال این نیستیم که فقط پاسخگوی گویا باشیم بلکه پیگیری موضوع مسجد و مطالبه‌گری امر مسجد و رصد و دیده‌بانی مسجد برای ما اولویت دارد و ان‌شاءالله در گام‌های بعدی تلاشمان این است که بتوانیم موضوعات مربوط به مسجد و افکارسنجی و ذائقه‌سنجی‌های مختلفی را هم از قشر مذهبی و مسجدی و هم افرادی که احیاناً مسیرشان کمتر به سمت مسجد می‌افتد رصد کنیم و پژوهش‌های مختلفی داشته باشیم تا ان شاءالله، گام‌هایی را در جهت رونق مساجد برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده ادامه داد: مردم عزیز از هر کجای کشور بخواهند تماس بگیرند، می‌توانند با سامانه ۸۹۴۰، ۰۲۱ تماس بگیرند و با توجه به تعاملاتی که با دستگاه‌های مختلف داریم مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی لطف کردند و همکاری ویژه‌ای داشته‌اند و مطالب مربوط به کانون‌های فرهنگی هنری هستند خودمان ارجاع می‌دهیم و کارشناس پاسخ را ارسال می‌کند ولی مواردی که مرتبط با موضوع وقف و ساخت مسجد و... است قانوناً مرتبط با سازمان اوقاف هستند و نامه نگاری و مکاتبه می‌کنیم و همین موضوع را به مخاطبی ارسال می‌کنیم که تماس گرفته است و پیگیری می‌کنیم تا ان‌شاءالله به نتیجه‌ای برسیم.

دستگاه‌ها در بعضی از حوزه‌ها به حل مشکل می‌پردازند و در بعضی از جاها، مخاطب را قانع می‌کنند که تقاضای او در یک حوزه خاص؛ یا قانونی نیست و یا امکان اجرای آن وجود ندارد. اما دستگاه‌ها در این زمینه همکاری می‌کنند که این شامل عمرانی، وقف و... است. 

او افزود: در حال حاضر، اغلب مساجد ما مشغول عملیات اربعین هستند و کار‌های مواکبی را انجام می‌دهند که در مسیر اربعین قرار دارند. 

دوستانی که از هند و پاکستان و میرجاوه و... وارد کشور شده بعد از ورود، اغلب در مساجد مستقر می‌شوند و یکی دو سال است که اغلب مواکب ما در مرز تمرچین، میرجاوه و... کانون‌های اهل سنت هستند و برادران اهل سنت ما در مساجد مستقر شده‌اند و در حال ارائه خدمت هستند و تمامی خدماتی که در حوزه فرهنگی و هنری هستند را کانون‌ها انجام می‌دهند؛ از گروه سرود و تئاتر و کتابخوانی مساجد گرفته تا فعالیت‌هایی در کرسی تلاوت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.