سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز میزبان اجلاسیه بزرگ اصحاب مساجد فارس

اجلاسیه بزرگ اصحاب مساجد فارس به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مسجد در شیراز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین امیدی روز سه‌شنبه در نشست مدیران پاسخگو با خبرنگاران گفت: در آخرین جلسه تشکیل شده به این منظور مقرر شد مرکز ناظر و مشاور اجرای این طرح تشکیل شود تا بر نحوه توزیع و هزینه کرد این بودجه نظارت کند.

او ادامه داد: پروژه‌های قابل اجرا در طرح مسجد محوری را محلات به این مرکز پیشنهاد می‌کنند تا با تشخیص آنها، مساجد بودجه دریافت کنند و شاهد عدالت در توزیع بودجه این طرح باشیم.

امیدی با بیان اینکه تا یک ماه آینده بودجه طرح مسجد محوری شهرداری شیراز به طور دقیق توزیع می‌شود. ادامه داد: ۹۹ درصد این اعتبار برای آبادانی محلات هزینه می‌شود و تنها یک درصد صرف صحن و شبستان مساجد، آن هم برای فعال کردن کارکرد‌های مسجد و جذب بیشتر مردم صرف خواهد شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس اظهار کرد: حل شدن مشکلات محله از طرف این مرکز بر استقبال مردم از مساجد موثر است.

امیدی بیان کرد: معیار ارزیابی اقدامات مساجد، افزایش تردد و ارتباط مردم و بویژه جوانان با مسجد و جذب آنها است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب، طی یکسال گذشته احیا و فعال سازی مساجد بر پایه ائمه جماعت انجام شده و طرح‌های امامان محله و مسجد محله محور نیز بر همین پایه شکل گرفته است.

امیدی افزود: رونق مساجد نیازمند جذب نونهال، نوجوان و جوانان است تا بتوانند کارایی و نقش خود را در جامعه ایفا کنند؛ به همین دلیل به دنبال این هستیم تا ارکان مسجد از قبیل خادم، ائمه جماعات، بسیج و کانون فرهنگی مساجد به دانش و شرایط روز مسلط شوند.

او گفت: باید اهالی مسجد مسائل و مشکلات محله‌ها را شناساییکنند و برای محله خود نظام مسائل تعریف شود و بهترین راهکار را شناسایی کنند و بر روی حل آن متمرکز شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با بیان نمونه‌هایی از مساجد موفق فارس در اشتغالزایی، کسب استقلال مالی مساجد، جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و حل مشکلات و نیاز‌های محله‌ها، گفت: در مسیر احیا و فعال کردن کارکد‌های مساجد، به دنبال نوعی جراحی و تغییر در هیات امنای مساجد هستیم.

امیدی گفت: بر این اساس تحصیلات، سن، تخصص و تعهد اعضای هیات امنای آنها باید روشن باشد.

او اعلام کرد: موقوفه مساجد استان در شهرجدید صدرا برخی مشکلات حقوقی داشت که به گفته استاندار تا حد زیادی حل شده و اگر به نتیجه برسد به حل بسیاری از مشکلات مالی مسجد‌ها کمک می‌کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت: این استان حدود پنج هزار مسجد و حسینیه دارد که سه هزار و ۸۰۰ مورد آن مسجد و بقیه حسینیه یا اماکنی شبیه به حسینیه است.

او افزود: از این شمار ۳۰۸ مسجد در شهر شیراز و ۴۱۳ مسجد در این شهرستان قرار دارد که برخی خاص اقوام یا گروه‌های مختلف است، برخی جامعیت دارد و برخی نیز مساجد محلی هستند.

امیدی اضافه کرد: یکهزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی نیز در دل مساجد استان و ۲۸۰ کانون در مسجد‌های شیراز فعالند و در استان چهار هزار و ۲۰۰ پایگاه مقاومت نیزدر مساجد و حسینیه‌ها فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس گفت:بر اساس یک برآورد اولیه، در شیراز حداقل ۲۰۰ مسجد در دسترس مانند مساجد کوچک پارک‌ها کمبود داریم و این کمبود در برخی راه‌های استان نیز احساس می‌شود؛ در شیراز ۲۸۰ امام جماعت ثابت داریم که معتقدیم کم است.

امیدی با بیان اینکه مساجد تعطیل شیراز حدود ۲۰ مورد است که فرسوده و نیازمند تعمیر اساسی است، گفت: ۱۵۰ مسجد این شهرستان نیازمند احیا و فعالسازی بیشتر است.

او با اشاره به جایگاه و کارکرد‌های متعدد مسجد در جامعه اسلامی، اعلام کرد: در زمان حاضر ۸۰ شورای صلح و سازش در مساجد استان فعال است؛ این شورا‌ها توانسته کمک کند تا پرونده قصاص و پرونده‌های مالی با رقم‌های بالا به صلح و سازش منجر شود و به محاکم قضایی نرود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با اشاره به روز جهانی بزرگداشت مسجد در سالروز همه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، گفت: اجلاسیه اصحاب مساجد فارس صبح پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

او افزود: در این آیین که با حضور ۸۰۰ نخبه مسجدی فارس شامل ائمه جماعت، خادمان، فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد و خیرین برگزار می‌شود، از کتاب مسجد تراز نیز رونمایی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.