سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت سالانه ۶ هزار هکتار ذرت در استان تهران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه ۵ تا ۶ هزار هکتار ذرت در استان تهران کشت می شود که بر این اساس بالاترین میزان کشت در بین استان ها را داراست.

مسعود ترابی سرپرست مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در جریان بازدید خبرنگاران از مزارع مرکز تحقیقات گفت: رویکرد پژوهشی ایستگاه تحقیقاتی ما بررسی مشکلات کشاورزان است.

او با بیان اینکه ذرت بیشترین سطح زیر کشت در استان تهران را دارد، افزود: بنابر آمار سالانه ۵ تا ۶ هزار هکتار ذرت کشت می‌شود که با استفاده از روش‌های کاشت جدید ۳۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

ترابی با اشاره به پژوهش در راستای نهادینه کردن الگوی کشت، افزود: یکی از مهمترین بخش‌ها، حوزه تخصصی پنبه است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لاین و منابع ژنتیکی پنبه نگهداری و احیا می‌شود.

او با اشاره به ۴۰ هکتار ایستگاه مرکزی تحقیقات افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۵ تن هسته اولیه بذری برای مصرف کشوری تولید می‌شود که در راستای افزایش بهره وری کشت و افرایش عملکرد روی آنها مطالعات پژوهشی انجام شده است.

ضرورت تغییر الگوی کشت علوفه از تابستانه به زمستانه

او با تاکید بر توقف کشت در بازه زمانی اواخر خرداد تا مرداد کشت در کشور افزود: با توجه به افزایش تبخیر، کشت در تابستان باید متوقف شود به طوریکه الگوی کشت از علوفه تابستانه به زمستانه تغییر کند.

ترابی ادامه داد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دارای دو بخش تخصصی است که یکی از این بخش‌ها به منظور صرفه جویی آب در فضا‌های حفاظت شده راه اندازی گلخانه هیدروپونیک است.

او با بیان اینکه کشت هرکیلو محصولات جالیزی در فضای گلخانه ۲۵ لیتر آب نیاز دارد، افزود: در مزارع باز کشت هرکیلو محصول ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر است. البته همین میزان مصرف در گلخانه‌های هیدروپونیک به ۳ تا ۴ لیتر می‌رسد.

او با بیان اینکه میزان بارش در کشور یک‌سوم میانگین بارش جهانی است، افزود: با توجه به میزان بارش‌های سالانه و شدت تبخیر، ناگریز به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای هستیم.

ترابی درباره سایر دستاورد‌های تحقیقاتی این مرکز افزود: یکی از پروژه‌های شاخص، آسیب شناسی کشت خیار و بیماری این محصول که منجر به بوته میری آن می‌شود. محققان توانستند در سطح عملیاتی با پیوند بوته خیار و کدو این چالش را حل کنند.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی تهران با بیان اینکه فعالیت‌ها در حوزه بیولوژیک بدون استفاده از سموم و آفات در حال پیگیری است، اضافه کرد: قرار است با رهاسازی حشرات شکارگر آفات بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی کنترل شوند.

سدسازی بزرگترین اشتباه استراتژیک کشور است

ترابی درباره با اشاره به بذر‌های نژادی گندم گفت: گندم یکی از محصولات پرمصرف ایران است که تا کنون ۱۰ رقم از سوی محققان این مؤسسه به تنهایی یا با شراکت سایر بخش‌ها به جامعه کشاورزی معرفی شده است.

ترابی ادامه داد: کشت تلفیقی ماهی کپور و کاهو از دیگر اقدامات این مرکز بوده چراکه کشت عمودی و هیدروپونیک امروز در کشور‌های توسعه یافته در حال انجام است.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سدسازی را بزرگترین اشتباه در کشور دانست و گفت: نگهداشت آب روی زمین و پشت سد‌ها را بزرگترین اشتباه استراتژیک در این بخش داشت چراکه فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری تنها راه حل حفظ آب در سفره‌های زیرزمینی است و با سدسازی، سالانه مقدار زیادی از منابع آبی کشور را تبخیر کرده و کاهش می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.