سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مرمت تزئینات حمام تاریخی خان کاشان

مرمت تزئینات هشتی ورودی حمام تاریخی خان در مجموعه تاریخی بازار بزرگ کاشان آغاز شد.

 سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با اشاره به تاخیر مرمت تزئینات نقشی حمام تاریخی خان کاشان به دلیل فوت استاد مرتضی شبانی از مرمت گران ماهر گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده عملیات مرمتی تزئینات این حمام ارزشمند تاریخی به همت یکی از کارشناسان مرمت تزئینات آغاز شد.

علیرضا عبدالله زاده افزود: این تزئینات شامل دو نوع نقاشی در دو دوره و سبک متفاوت است که بخش بیشتری از این نقاشی‌ها زیر سه لایه قطور گچ مدفون‌شده که توسط کارشناس مرمت تزئینات این اداره در حال ساماندهی می‌باشد.

وی تصریح کرد: دریکی از اسپر‌های این قسمت از بنا، تصویر نقاشی با موضوع شکار بهرام گور به تصویر کشیده شده است که قبلاً توسط مرحوم استاد مرتضی شبانی مرمت‌شده بود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تأکید کرد: مجموعه بازار تاریخی بزرگ کاشان قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد که امیدواریم این مهم در آینده نزدیک محقق شود.

عباس متولی معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز گفت: تزیینات ورودی این حمام تاریخی شامل یک نقاشی گچ‌بری تلفیقی متفاخر با نوع بوم‌رنگی مربوط به دوره صفوی و یک نوع نقاشی پیکره نگاری درباری از دوره قاجار است که خوشبختانه تا حدودی سالم مانده و با توجه به اهمیت این تزئینات، عملیات مرمتی این قسمت از بنا شامل عملیات لایه‌برداری، تثبیت و پاک‌سازی استحکام‌بخشی و موزون‌سازی است که آغاز شد.

حمام خان در راسته‌بازار بزرگ به دستور عبدالرزاق خان، حاکم کاشان در زمان کریم‌خان زند، بناشده است.

این اثر تاریخی ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.