سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نحوه اهدای شیر مادر به بانک شیر

رییس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به راه اندازی بانک شیر در این بیمارستان، نحوه دریافت شیر اهدایی و آزمایش سلامت آن را تشریح کرد.

شمس الله نوری پور، رییس بیمارستان کودکان مفید و فوق تخصص طب نوزادی و پیرامون تولد، با بیان اینکه تاریخچه اهدای شیر به سال ۱۹۱۰ برمی گردد، اظهار کرد: سابقه راه اندازی اولین بانک شیر در اتریش متعلق به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.

وی افزود: ایجاد بانک شیر در کشور‌های مختلف سابقه طولانی دارد، کشور ایران در خاورمیانه نیز سابقه درخشانی در این زمینه دارد، به طوریکه بیش از ۱۵ بانک شیر در کشور فعالند.

رییس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه در روند اهدای شیر قطعا زنجیره سرد رعایت می‌شود، گفت: در هر مرحله از آزمایش، اگر شیر اهدایی میکروبی داشته باشد، از چرخه مصرف خارج خواهد شد.

تجهیز بیمارستان کودکان مفید به بانک شیر

نوری پور از ایجاد بانک شیر در بیمارستان کودکان مفید خبر داد و گفت: تامین تجهیزات، ایجاد فضای لازم و طراحی داخلی بانک شیر با همکاری بین بخشی صورت گرفته است.

رییس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه هدف اصلی ایجاد مرکزی تحت عنوان بانک شیر، تغذیه کودکانی است که در بازه زمانی خاص و یا به طور کلی، امکان استفاده از شیر مادر را ندارند، ادامه داد: فواید تغذیه با شیر مادر خصوصا در کودکان نارس که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری اند، ثابت شده است.

وی اضافه کرد: برای مثال مادری که به دلیل مشکلات جسمی تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بازه زمانی خاص امکان تغذیه نوزاد را با شیر خود ندارد، می‌تواند از امکانات بانک شیر بیمارستان برای تغذیه شیرخوار استفاده کند.

تغذیه با شیر مادر؛ تضمین کننده سلامت نوزادان

 نوری پور با یادآوری این موضوع که تغذیه با شیر مادر می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها، سلامت شیرخوار را تامین کند، خاطرنشان کرد: این موضوع برای نوزادان نارس به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

وی ضرورت ایجاد بانک شیر در بیمارستان کودکان مفید را مورد تاکید قرار داد و افزود: کاهش نرخ مرگ ومیر، افزایش ایمنی در برابر عفونت‌های تنفسی، گوارشی، گوش میانی و ادراری و رشد سیستم مغزی و بینایی از جمله مزایای تغذیه با شیر مادر است.

 نوری پور درخصوص روش‌های اهدای شیر، بیان کرد: مادران نوزادان بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان در بازه‌های زمانی که به هر دلیلی نوزادشان قادر به تغذیه با شیر مادر نیست و یا مادران خارج از بیمارستان که توانایی اهدای شیر را دارند، بانک‌های شیر راهکار مناسب و جایگزینی برای عدم استفاده از شیر‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه اولویت تغذیه برای نوزاد با شیر مادر است، توضیح داد: اگر مادر شیر مازاد از نیاز نوزاد خود داشته باشد و یا به دلایلی نوزاد قادر به استفاده از شیرمادر نباشد، اهدای شیر مادر به این بانک‌ها امری پسندیده است.

آزمایش سلامت شیر اهدایی در چندین مرحله

رییس بیمارستان کودکان مفید با بیان اینکه در روند اهدای شیر قطعا زنجیره سرد رعایت می‌شود، ادامه داد: در این فرآیند، شیر در ظروف مشخصی و در دمای یخچال نگهداری می‌شود و در ادامه در بانک شیر پاستوریزه، ویروس‌های احتمالی از بین رفته و قابل مصرف خواهد بود.

 نوری پور گفت: میزان قابل توجهی از شیر‌های اهدایی در همان روز توسط شیرخواران مصرف و مابقی در شرایط استاندارد برای سایر نوزادان قابل مصرف است.

 وی با بیان اینکه سلامت شیر مادرانی که به تامین شیر به بانک‌های مذکور کمک می‌کنند بررسی می‌شود، افزود: تمام شیر‌های مادران به لحاظ سلامت، عدم استفاده از دارو و یا حتی سلامت شیر در حین جمع آوری و در فرآیند پاستوریزه کردن مورد توجه است.

رییس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه در روند اهدای شیر قطعا زنجیره سرد رعایت می‌شود، تاکید کرد: در هر مرحله از آزمایش اگر به هر دلیلی شیر اهدایی دارای بار میکروبی باشد، از چرخه مصرف خارج خواهد شد، ضمن اینکه قبل از مصرف آزمایش کشت میکروبی شیر در دستور کار است.

نوری پور با اشاره به اینکه بانک شیر بیمارستان کودکان مفید در ابتدای راه است و در حال حاضر نوزادان نارس و بیمار بستری در بیمارستان توسط این بانک تغذیه می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر مازاد شیر وجود داشته باشد، به بیمارستان‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خصوصا بیمارستان‌هایی که مجهز به بلوک زایمانند، اهدا خواهد شد.

شیرآلوده به دارو وارد چرخه اهدا نخواهد شد

وی تاکید کرد: هدف هر مادر باید در درجه اول تغذیه فرزند بیولوژیک خود باشد، اما در عین حال با روش‌هایی می‌توان روند ترشح شیر را تحریک و افزایش داد، همانطور که در بسیاری از موارد مادرانی که فرزند دو قلو یا چند قلو دارند، این نوزادان را با شیر خود تغذیه می‌کنند، بنابراین بسیاری از مادران می‌توانند با مصرف برخی غذا‌های خاص و روش‌هایی شیر مازاد را اهدا کنند.

رییس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه تاثیر دارو بر شیر مادر به نوع دارو وابسته است، ادامه داد: در مواردی که منع مصرف دارو وجود داشته باشد، شیر به هیچ عنوان وارد چرخه اهدا نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه فرهنگ اهدا کار خیر و حسنه‌ای است که کشور ما همواره در این زمینه پیشگام بوده است، اظهار امیدواری کرد که با گسترش فرهنگ اهدای شیر دو مولفه تغذیه نوزاد با شیر مادر و کمک به روند بهبود نوزادان نارس و بیمار نهادینه شود، به طوریکه در تمام استان‌های کشور به بانک شیر مرجع مجهز شوند.

برچسب ها: بانک شیر ، شیر مادر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.