سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای اولین بار در کشور

اولین خط تولید «کُک کلسینه» کشور در ارومیه افتتاح شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: اولین خط تولید «کُک کلسینه» با درجه خلوص ۹۸.۵ درصد توسط شرکت دانش بنیان اروم ماشین صنعت پیمان گستر طراحی و ساخته شد.

جوادکرمی روز سه شنبه در حاشیه آیین بهره برداری از این خط تولید افزود: این محصول که به عنوان ماده حیاتی کشور در صنایع آلومینیوم و فولاد سازی محسوب می شود، در سال های اخیر از طریق واردات تهیه و مورد استفاده قرار می گرفت که باعث خروج ارز از کشور می شد.

وی اظهار کرد: این طرح منحصر به فرد قابلیت صرفه جویی بالای ۳۰ درصد در گاز و ۹۰ درصد در مصرف آب را دارا بوده و به طور کامل قابلیت اتوماسیون و کنترل فرایند را داراست که برای اولین بار در خاورمیانه طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: در فرآیند تبدیل کُک نفتی به کک کلسینه نیاز ۸۰ درصد کارخانه های آلومینیم سازی و ۱۵ درصد کارخانه های فولاد سازی را این شرکت تامین خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور خام فروشی محصولات معدنی را نیز نخواهیم داشت چرا که تا به حال کک نفتی را به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می کردیم و در مقابل کلسینه را وارد می کردیم.

کرمی گفت: دستیابی به این تکنولوژی برای اولین بار در کشور توسط این شرکت دانش بنیان در راستای فرمایشان رهبر معظم انقلاب در راستای توسعه شرکتهای دانش بنیان بوده است.

به گفته مدیرعامل این واحد تولیدی این مجموعه آماده تولید خطوط فراوری این محصول معدنی در کشور به منظور تامین ماده اولیه و بی نیازی از واردات است و این خط تولید روزانه قادر به تولید ۱۰ تن درروز است و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

ا به نقل از مسوولان این واحد تولیدی طبق آمار واردات گمرک در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ واردات بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از این محصول به داخل کشور محقق شده است و سرانه مصرف سالیانه کک در کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن برآورد می شود.

کک نفتی کلسینه (cpc) یکی از مواد اولیه اساسی است که می‌تواند در صرفه جویی در مصرف انرژی نقش حائز اهمیتی ایفا کند. از این کک به طور گسترده‌ای در تولید آند الکترولیتی، الکترود گرافیتی، کربوریزر، سیلیکون صنعتی و سایر محصولات کربنی استفاده می‌شود.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.