سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت الاسلام انصاریان:

خدا هرگز از گناه کسی که آبروی گناهکار را بین مردم می‌برد، نمی‌گذرد

انسان اگر گناهی را از کسی ببیند و بین مردم مؤمن پخش کرد شاید خداوند گناه گنهکار را ببخشد، اما هرگز از گناه فردی که آبروی او را در میان مردم می‌برد نمی‌گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه دوم ماه صفر به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در زیارت وارث آمده یابن رسول الله شهادت می‌دهم تو اقامه کننده نماز و پرداخت کننده زکات هستی؛ نماز با دیگر واجبات عبادت حق و زکات خدمت به خلق است. عبادت حق تجارت معنوی مهمی است که سود و منفعت آن برای عبادت کننده دائمی و ابدی است.

وی افزود: خداوند در سوره صف می‌فرماید شما را راهنمایی کنم به تجارتی که سود آن نجات بخشی شما از عذاب دردناک قیامت است؛ این تجارت چهار بخش دارد، اینکه قلب انسان با پروردگار عالم گره بخورد؛ منظور از گره به تعبیر امام رضا (ع) ایمان قلبی به پروردگار، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح است. انسان اگر بخواهد قلبش به وجود مقدس پروردگار گره بخورد نخست یا باید خودش برود معارف الهیه را فرار بگیرد و بفهمد و یا اینکه اگر فرصت فراگیری آن را ندارد باید به کسانی که معارف الهی را فرا گرفته و بیان می‌کنند گوش فرا دهد.

انصاریان با بیان آیه‌ای گفت: در سوره توبه آمده چرا از هر جمعیتی تعدادی نمی‌روند دین را بفهمند و بشناسند و به دیگران درباره دین بگویند؛ اگر چنین کنند مردم درباره اعمال خویش احتیاط می‌کنند؛ بنابراین خداوند به همه مردم نگفته است که دین شناس بشوید بلکه تعدادی دین شناس شوند و آن دین را به مردم بگویند کافی است. بعد از غیبت صغری و کبری مردم به واسطه عالمان دین دیندار ماندن و دیندار شدند. بر این اساس گوش از اعضای مهمی است که می‌تواند حقایق را بشنود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند به همه انسان‌ها مسؤولیت داده تا با اعضا و جوارح خویش از گناهان اجتناب کنند؛ برای مثال نباید با چشم به برخی امور نگاه شود. در روز قیامت نسبت به مسؤولیتی که بر دوش انسان گذاشته شده پرسش می‌شود. روایت است در قیامت کسی قدم از قدم نمی‌تواند بر دارد مگر اینکه نسبت به چهار سوال پاسخ دهد برای مثال از او پرسیده می‌شود عمر خویش را در دنیا چه کار کردی؟ جوانی خویش را در کجا به پیری رساندی؟ از درآمد‌های مالی نیز پرسش می‌شود و همچنین از وابستگی آدمی نسبت به اهل بیت (ع) نیز پرسش خواهد شد.

وی اضافه کرد: انسان باید با اهل بیت (ع) ارتباط عاطفی داشته باشد، نشانه ارتباط با اهل بیت (ع) قبول کردن امام علی (ع) به عنوان امام است. امام علی (ع) بعد از خدا و پیامبر شایسته‌ترین و با ارزش‌ترین در عالم خلقت بود. کسی که امام علی (ع) را قبول کند خلیفه بودن بلافصل ایشان را قبول کرده است. سوال کننده در آخرت پروردگار و پرسیده شونده انسان‌ها هستند؛ پروردگار همه گناهان و اعمال خوب را برای انسان‌ها بیان کرده است. خداوند به خود قسم می‌خورد که از همه انسان‌ها به اعمالی که انجام دادند سوال می‌کنم.

انصاریان ادامه داد: انسان اگر گناهی را از کسی ببیند و بین مردم مؤمن پخش کرد شاید خداوند گناه گنهکار را ببخشد، اما هرگز از گناه فردی که آبروی او را در میان مردم می‌برد نمی‌گذرد. متأسفانه در گذشته عمل به دین بسیار بهتر از امروز بوده است، مردم باید بدانند که نباید به راحتی دیگران را داوری کنند و چیزی را که ندیده اند بازگو کنند. اینکه انسان دلش به خدا و پیامبر گره بخورد و با جان و مال در راه خدا بکوشد تجارتی پر سود انجام داده است.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند بهشت هشت طبقه است و این طبقات به دلیل آن است که همه بهشتیان همانند انبیا و اولیای الهی عمل صالح ندارند و این طبقات بیانگر تفاوت ایمان و عمل افراد است؛ بنابراین نماز تجارتی پر سود است که انسان را از عذاب الهی نجات می‌دهد. تجارت پر زیان دیگر این است که انسان کفر و شرک داشته باشد، انسان مشرک و کافر همواره در مسیر غلط گام بر می‌دارد و از نور دور می‌شود. کسی که قلبش با گناه و معصیت مرده است اگر به دین روی آورد قلب او احیا می‌شود.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.