سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پی مرگ‌های خاموش زیر آب های ساحلی تاکید شد؛

تور‌های نایلونی قاتل خاموش آبزیان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: آسیب‌هایی که زیر آب به علت صید غیرقانونی برای آبزیان رخ می‌دهد دیده نمی‌شود لذا ممکن است عده‌ای در برابر برخورد قانونی با صید غیرمجاز جبهه بگیرند.

کوروش خلیلی اظهار کرد: در دنیای امروز صید غیرقانونی و صید اظهار نشده و صید غیرمجاز از چالش‌های اساسی حوزه شیلات است و نوار ساحلی تحت تاثیر این اقدامات به نوعی در برداشت بیش از اندازه از آبزیان عملا کسب و کار صیادان قانونی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خلیلی با بیان اینکه ادوات نامناسب از جمله تور‌های نایلونی و مونوفلامِنت به شدت حیات گونه‌های جوان نابالغ را تهدید می‌کنند، افزود: این تور‌ها یک آفت است که از آن به عنوان قاتل خاموش دریا یاد می‌کنند و شبح‌وار؛ آبزیان را صید کرده و با توجه به ماندگاری بالا در صورت شناور شدن و گم شدن در دریا؛ سال‌ها به تخریب ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه اگر این تور‌ها از کنترل صیاد خارج و سرگردان شود به طور مرتب و متناوب صید می‌کند، تصریح کرد: این تخریبی است که زیر آب‌های ساحلی به وفور دیده می‌شود.

خلیلی تاکید کرد: این تور‌های سرگردان زیر آب‌های ساحلی همانند یک قاتل خاموش هرچه در کف دریا هست را به خود جذب می‌کنند که در این بین بسیاری از گونه‌های جوان همچنین گونه‌های بالغ در حال تخم‌ریزی در این تور‌ها گیر کرده و از بین می‌روند و این اثرات تخریبی است که صید پنهان بر جای می‌گذارد و هیچ آمار و عملکردی از آن نمی‌توان به دست آورد.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: آسیب‌هایی که زیر آب به علت صید غیرقانونی برای آبزیان از جمله انواع گونه‌های ماهی رخ می‌دهد دیده نمی‌شود لذا ممکن است عده‌ای در برابر برخورد قانونی با صید و صیادی غیر مجاز جبهه بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر منفی ورود آلودگی‌ها و پساب صنعتی و کشاورزی در محل زیست ماهیان، افزود: وقتی تخریب زیست بوم ماهیان را می‌بینیم باید علاوه بر صید غیرمجاز، تاثیرات منفی آلودگی آب‌ها را نیز مد نظر داشته باشیم.

خلیلی با اشاره به اینکه آلودگی آب و ورود پساب آلوده نیز از تهدیدات جدی کاهش ذخائر آبزیان است، گفت: شهر‌های بزرگی هم کنار ساحل هستند که به این رودخانه‌ها دسترسی دارند و در نهایت آلودگی وسیع سالیان متمادی را می‌بینیم که در حال اضافه شدن است و این حجم آلودگی باعث می‌شود زیستگاه اصلی آبزیان رودکوچ از بین برود.

وی با بیان اینکه این آلودگی‌ها محیط ناامنی برای زادآوری انواع آبزیان ایجاد می‌کند، تاکید کرد: اگر اجازه ندهیم ماهی؛ یک بار در طول عمر خود زادآوری کند به تعبیر نظم جهانی؛ باعث نسل‌کشی در منابع زنده شده که موجب انقراض گونه‌های ماهی می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه سازمان شیلات یکی از ارگان‌هایی است که به صورت طبیعی به محیط زیست کمک می‌کند، تصریح کرد: امروز به جرات می‌توان گفت سفره صیادان پره در نوار ساحلی حاصل بازسازی ذخائر آبزیان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازسازی ذخائر ماهیان استخوانی و تجاری دریای خزر را با قدرت ادامه می‌دهیم، تاکید کرد: بازسازی ذخائر آبزیان ۱۵۰ سال قدمت دارد و کشور‌های پیشرو دنیا به این نتیجه رسیده‌اند بدون اقدام حاکمیتی نمی‌توان منابع زنده آبزیان را در پایداری محیطی و اقتصادی حفظ کرد، زیرا برداشت‌ها همچنین آسیب‌های برداشت‌های غیر مجاز و تخریب‌های محیط زادآوری آبزیان خصوصا گونه‌های تجاری بسیار زیاد است.
 
خلیلی با تاکید بر اینکه استمرار شغل و حرفه صیادی در نوار ساحلی در گرو بازسازی، تکثیر، تولید و رهاسازی موثر بچه ماهیان تجاری دریای خزر است، گفت: در همین راستا با توجه به تعداد تکلیفی سازمانی هدف گذاری رهاسازی ۲۰۰ میلیون بچه ماهی در مصب رودخانه‌ها و سواحل استان گیلان طی سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: امسال شیلات گیلان؛ در برنامه رهاسازی بچه ماهیان حاصل از بازسازی ذخایر تمام مصب رودخانه‌های منتخب به دریا را در استان مورد توجه قرار داده و در اقدامی بی‌سابقه در چند روز اخیر؛ رهاسازی قریب به سه میلیون بچه ماهی در جیرباغ لاهیجان پس از چندین دهه به انجام رساند.

مدیرکل شیلات گیلان تصریح کرد: برنامه رهاسازی انواع بچه ماهی در استان همچنان توسط دو مرکز بازسازی ذخائر ماهیان استخوانی در رشت و سیاهکل ادامه دارد.

منبع:ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.