سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید یک میلیون تهرانی از محرم شهر میدان آزادی

اجتماع اربعینی‌ها برگزار و قریب به ۱ میلیون نفر از دومین رویداد آیینی شهر تهران "محرم شهر" بازدید کردند.

دومین رویداد آیینی «محرم شهر» پنج‌شنبه گذشته همزمان با اجتماع بزرگ بدرقه زائران اربعین به پایان رسید؛ و در طی ۱۸ روز برگزاری این رویداد جمعیتی قریب به یک میلیون نفر را به میدان آزادی تهران کشاند.

رویداد محرم شهر از ۹ مرداد ماه آغاز شد و پس از قریب به ۱۸ شب اجرای مراسم، در ۲۵ مردادماه به پایان رسید. محرم شهر، شامل بخش‌های مختلفی بود که از آن جمله می‌توان به کشتی «سفینه النجاه»، استیج برنامه‌های فرهنگی هنری، شهر کودکان حسینی، خیمه یاری، نمایشگاه ملزومات اربعینی، موکب‌های پذیرایی و ... اشاره کرد.

مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به استقبال با شکوه شهروندان تهرانی از این رویداد گفت: تجربه سال گذشته برگزاری رویداد آیینی محرم شهر و استقبال چشمگیر مردم تهران از آن باعث شد تا برای دومین سال پیاپی این رویداد را برگزار کرده تا فضای شهر تهران را آمیخته به حال و هوای معنوی حضرت اباعبدالله الحسین و اربعین نماییم. از ۹ مردادماه که این مراسم با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و نماینده جنبش حماس در ایران در میدان آزادی به صورت رسمی افتتاح شد، ۱۷ شب اجرای برنامه داشتیم و براساس پیمایش‌های مختلف همراه با اجتماع بزرگ اربعینی‌ها، برآورد می‌شود حدود یک میلیون نفر از شهروندان و عاشقان سیدالشهدا در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند.

او با اشاره به وجه تمایز دومین دوره محرم شهر نسبت به دوره قبلی گفت: با توجه به ارزیابی‌هایی که از سال گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که خانواده‌ها مخاطبان اصلی این رویداد هستند و در بطن خانواده‌ها، کودکان و نوجوانانی هستند که بیش از هر گروه دیگری مشتاق برنامه‌های فرهنگی مذهبی‌اند و باید تدارک درستی برای این رده سنی بسیار مهم دید. از این رو، خیمه بزرگ «شهر کودکان حسینی» ویژه کودکان و نوجوانان در میدان آزادی مستقر و به عنوان یکی از وجه تمایز‌های محرم شهر امسال معرفی شد.

وی ادامه داد: استقبال کودکان و نوجوانان از این بخش بسیار چشمگیر بود و چه بسا در برخی شب‌های شلوغ محرم شهر، صف‌های طولانی در مقابل این غرفه شکل می‌گرفت. در این غرفه، جمعی حدود ۹۰ نفره از مربیان نخبه حوزه کودک و نوجوان با استفاده از بازی و سرگرمی به آموزش مفاهیم عاشورایی و معارف اهل بیت پرداختند. از جمله کلاس‌هایی که در این غرفه برگزار شد می‌توان به اوریگامی، نقاشی، هنر‌های تجسمی، ساخت عروسک‌های نمدی، نمایش خلاق و نمایش کاغذی، ساخت پرچم و سربند و جانماز و...، موکب کودکان و دسته عزاداری کودکانه اشاره کرد. برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲ هزار نفر از کودکان و نوجوانان مهمان غرفه شهر کودکان حسینی شده‌اند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ساخت کشتی «سفینه النجاه» برای دومین سال پیاپی در میدان آزادی گفت: با توجه به استقبال ویژه مردم از کشتی «سفینه النجاه»، امسال نیز تصمیم به ساخت این کشتی در وسعتی بزرگتر با طراحی بصری جدیدتر گرفتیم. این کشتی در مساحت ۷۵۰ متر مربع و با گنجایش بیش از هزار نفر ساخته شد و هر شب پذیرای مهمانان محرم شهر بود. کشتی سفینه النجاه فعالیت خود را از حدود ساعت ۱۹ با برگزاری مجلس عزاداری نوجوانان و حرکت دسته‌عزاداری آنان آغاز می‌کرد و پس از آن محلی برای حضور دلدادگان اباعبدالله می‌شد.

وی اضافه کرد: چایخانه کشتی سفینه النجاه نیز هر شب با حضور بیش از ۲۰ نفر از نیرو‌های جهادی و مردمی، از نوجوانان گرفته تا افراد دارای سن و سال، فعالیت خود را با توزیع چای و شربت و دمنوش، از حدود ساعت ۱۹ آغاز می‌کرد و تا ساعات پایانی نیمه شب محلی برای پذیرایی شایسته از عزاداران امام حسین بود.

او درباره استیج محرم شهر نیز گفت: استیج محرم شهر هر شب به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی می‌پرداخت که این برنامه‌ها به صورت مستقیم از شبکه‌های مختلف رسانه ملی روی آنتن رفت. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای مداحان نام آشنای کشور اشاره کرد که با حضور در محرم شهر به سوگواری سید و سالار شهیدان پرداختند و نوای «یا حسین» را در میدان آزادی طنین‌انداز کردند. نریمان پناهی، عبدالرضا هلالی، سعید حدادیان، سیدمجید بنی فاطمه، میثم مطیعی، مهدی رسولی، سیدمحمدرضا نوشه‌ور، نزار القطری، علی پورکاوه، حامد خمسه، روح الله بهمنی و ... از مداحان حاضر در این مراسم بودند.

وی ادامه داد: همچنین خطیبان توانمند کشور به ایراد سخنرانی و تبیین مفاهیم والای عاشورایی پرداختند. حجج‌السلام پناهیان، شهاب مرادی، علی سعیدیان و سیدعلیرضا حسینی مهمانان محرم شهر بودند و از حضور ارزشمند شاعران، راویان عاشورایی و دفاع مقدس از جمله حاج حسین یکتا، صابر خراسانی، ایمان یاراحمدی و ... بهره بردیم. علاوه براین، اجرای گروه‌های سرود نوجوانان نغمه‌های آسمان، زینبیون، مشکات، الرحمن، نغمه سپیدار، ابناء الحسن و...، دمام زنی گروه‌های مسیحا، حب الحسین (ع)، بیت الزهرا (س) و... و همچنین اجرای نمایش‌های آیینی توسط گروه‌های نمایشی حضرت رقیه (س)، محبان حضرت علی اصغر (ع) و مراسمات سنتی اقوام در سوگواری اباعبدالله الحسین از دیگر بخش‌های استیج محرم شهر بود.

زیبایی‌نژاد ضمن تقدیر از رسانه ملی بابت همراهی همه‌جانبه در پوشش محرم شهر گفت: شبکه‌های مختلف صدا و سیما پوشش بسیار خوبی از رویداد آیینی محرم شهر داشتند و همه‌جانبه این رویداد بزرگ را اطلاع‌رسانی کردند. شبکه‌های تلویزیونی تهران و قرآن و رادیو اربعین به صورت منظم و هر شب، برنامه‌های محرم شهر را به صورت زنده پوشش می‌دادند و دیگر شبکه‌های سراسری از جمله شبکه یک، دو، سه و نسیم، امید و پویا بخش‌هایی از محرم شهر را به صورت زنده پوشش دادند و یا در قالب آیتم‌های ضبطی به آن پرداختند.

به گفته مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، نمایشگاه ملزومات اربعینی بخش دیگری از برنامه‌های اربعینی محرم شهر بود که در قالب ۶۸ غرفه به فروش محصولات مورد نیاز مسافران کربلای معلی پرداخت. 
زیبایی‌نژاد درباره خیمه یاری نیز توضیح داد: حال و هوای معنوی اربعین فرصت مناسبی است تا درس آزادگی و از خودگذشتگی که از سیدالشهدا فرا گرفته‌ایم را تمرین کنیم؛ از این رو، خیمه یاری با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیرین مناطق مختلف شهر تهران به همت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در بخشی از محرم شهر میدان آزادی جانمایی شد. این خیمه ۴ ماموریت اصلی داشت که از آن جمله می‌توان به جمع‌آوری کمک‌های خیرین برای آزادسازی زنان سرپرست خانوار جرایم غیر عمد مالی، برآورده کردن آرزو‌های کودکان کار، جمع‌آوری کتاب‌های درسی برای آنان و همچنین جمع‌آوری اسباب بازی برای کودکان اشاره کرد.

وی ادامه داد: هر شب، جمعی از خیرین مناطق مختلف شهر تهران به خیمه یاری دعوت می‌شدند تا برای کمک به زنان زندانی و برآورده کردن آرزو‌های کودکان کار کمک کنند. خوشبختانه این خیمه با همکاری خیرین توانست ۱۲۷ تعهد به آزادی زنان زندانی، برآورده کردن ۲۶۵ آرزوی کودک کار، تامین ۹۵ جهیزیه و ۱۰۰۰ بسته لوازم التحریر ویژه کودکان کار را پوشش بدهد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به حضور ۸۰۰ نفر عوامل اجرایی و خادمین هر شب در میدان آزادی گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت و اجرای این رویداد با بهترین شرایط، هر شب جمع زیادی از عاشقان سیدالشهدا به حاضران در میدان آزادی خدمت‌رسانی کردند.

او درباره همراهی گروه‌های مردمی و جهادی در برگزاری محرم شهر گفت: تمامی بخش‌های محرم شهر توسط گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی انجام شده است و موکب‌های پذیرایی محرم شهر با همکاری و مشارکت آنان نیز برپا شد که شامل یک موکب شربتخانه، یک موکب پذیرایی با قهوه عراقی، یک چایخانه و ۳ موکب پذیرایی میان وعده و شام در تمام شب‌های برگزاری این رویداد، از شهروندان و بازدیدکنندگان این مراسم پذیرایی کرد.

همچنین با همکاری اداره گذرنامه فراجا قریب به ۴ شب برای شهروندانی که قصد سفر به عتبات عالیات را داشتند گذرنامه زیارتی صادر شد.

وی در پایان گفت: افراد و دستگاه‌های مختلفی در اجرای محرم شهر مشارکت داشتند؛ از گروه‌های جهادی و مردم‌نهاد تا دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور، سازمان‌ها و مناطق مختلف زیرمجموعه شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه ۹ که میزبان این رویداد بزرگ بود، صدا و سیما، فراجا، پلیس راهور، شورای تأمین، فرمانداری و رسانه‌ها و.... برخود لازم می‌دانم از همه کسانی که برای برگزاری محرم شهر قدمی برداشتند و در اجرای آن کمک کردند تشکر و قدردانی کنم. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.