سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

بازار قیصریه لارستان آماده مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: مرمت بازار تاریخی قیصریه لارستان به‌زودی آغاز می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز ۲۹ مرادماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه مرمت بازار تاریخی قیصریه لارستان به‌زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: بازار قیصریه لارستان یکی از بازار‌های مهم و تاریخی استان فارس است و طبق برآورد‌های انجام‌شده مرمت آن با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صورت می‌گیرد.

او در خصوص طرح مرمتی این بنای ملی گفت: سبک‌سازی، اجرای اندود کاه‌گل بر روی راسته اصلی بازار، اجرای سنگ آبچک، اجرای اندود سفیدکاری بدنه خارجی، راسته اصلی بازار و اجرای پوشش موقت بر روی سردر ورودی بازار با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی افزود: بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی است، شیوه معماری این بنا مربوط به دوران صفویه تا قاجاریه است به‌طوری‌که این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است و جلوه‌های بارزی از شیوه‌ها و شگرد‌های معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می‌شود.

 بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. علاوه بر بازار قیصریه، قلعه اژدهاپیکر (دژ اشکانی- ساسانی)، مقبره مادر نادرشاه، بازار قیصریه، کاروان‌سرا‌های نو و گلشن و باغ نشاط نیز ازجمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است. این شهرستان به مرکزیت شهر لار در ۳۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.