سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه صف اول مطرح شد؛

سالانه ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد و گرم وارد کشور می‌شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد و گرم وارد کشور می‌شود که ۵۰ هزار تن آن ارز ترجیحی دریافت می‌کند.

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در برنامه «صف اول» گفت: مسئله کالا‌های اساسی با مشکلاتی همراه بود که بخش عمده‌ای از آن حل شده که یکی از آنها تامین گوشت بوده است. تامین این کالا به دلایلی مانند خشکسالی و کمبود نهاده‌ها با مشکل مواجه بود که با برنامه‌ریزی توانستیم طی یکسال تامین نهاده انجام دهیم. نهاده‌ها مهمترین موضوعی است که می‌تواند زنجیره پروتئین را ترمیم کند. انواع نهاده زیر قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار گرفت و این باعث شد بخشی از این زنجیره ترمیم شود.

او در خصوص وضعیت نهاده‌های دامی گفت: در خصوص کنجاله سویا که بیش از چندسال است بحران گوشت مرغ و تخم مرغ ما بوده برای ۶ ماه آینده تامین است. امروز در حوزه ذرت و کنجاله سویا قیمت‌های ما زیر قیمت مصوب است. این تامین نهاده از چند مسیر اتفاق افتاد و یکی از آن ایجاد تنوع و تنوع واردکنندگان بوده است. اکنون در بازار مرغ به ثبات رسیده‌ایم و ماهانه ۱۵۰ میلیون جوجه ریزی انجام می‌شود که در چند ۸ ماه گذشته این میزان تولید به ثبات رسیده است. حدود ۱۵ هزار تن نیز تا امروز مازاد تولید مرغ صادرات انجام شده است.

وی افزود: در حوزه مرغ به دلیل اینکه دوره کوتاه تولید دارد، طی یکی-دو دوره به ثبات رسید، اما در حوزه دام سبک و سنگین نیاز به برنامه بلندمدت تری بود. طی چند ماه اخیر، بازار به یک ثبات رسیده است و در بخش دام سنگین شاهد کاهش قیمت نیز بوده‌ایم. در کالای گوشت گوسفندی شیب نزولی قیمت کم بود که دو دلیل داشت. در حوزه دام سبک، تولید ما در سطح روستایی و عشایری است که برنامه داریم به سمت تولید صنعتی هم برویم که بتوانیم بازار را مدیریت کنیم.

این مقام مسئول گفت: قیمت ۶۲۰ هزار تومانی گوشت گوسفند در بازار بهمن، کاهش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی داشته است، اما قیمت تعادلی که معاونت دام محاسبه کرده است حدود ۸۰ هزار تومان زیر این قیمت است که باید با ترمیم تولید و استمرار گوشت گرم و منجمد گوسفند، به نقطه تعادلی برسیم. مصرف ما تقریبا ۹۰۰ هزار تن است و تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن کمبود داریم که بخش عمده آن از طریق گوشت منجمد گوساله تامین می‌شود و با قیمت حدود ۳۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

پیمان پاک ادامه داد: در حوزه گوشت گوسفندی، روزانه تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارد و عرضه می‌شود. سالانه ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد و گرم وارد کشور می‌شود که ۱۲۰ هزار تن آن از طریق ارز‌های مبادله‌ای و ۵۰ هزار تن آن ارز ترجیحی دریافت می‌کند. این واردات طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته تا پایان سال ادامه خواهد داشت. هر جا احساس شود که تولید داخل نیاز را برطرف می‌کند بلافاصله واردات را قطع می‌کنیم.

این مقام مسئول در خصوص نقد‌های مربوط به صادرات مرغ گفت: بیش از ۲.۵ میلیون تن نیاز مصرف مرغ ما است، اما تنها ۱۵ هزار تن صادرات داریم که نسبت به میزان تولیدشده رقمی نیست و برای حمایت از تولیدکننده باید از ابزار‌های صادراتی استفاده کنیم یا با ابزار‌های تنظیم بازاری محصول تولیدکننده را بخریم. در حوزه تخم مرغ هم یکی از صادرکنندگان محوری منطقه هستیم و اکثر کشور‌های منطقه از تخم مرغ ما نفع می‌برند.

پیمان پاک گفت: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی یک رشد ۲۵ درصدی را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. در ۴ ماه ابتدایی امسال هم نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد رقم خورده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.