سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنگنه نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد:

همتی اعتقادی به ارزش پول ملی ندارد

نماینده تربت حیدریه گفت: آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: اینکه به مدرک علمی و محل تحصیل گیر دهیم وهن علمی است. تفکرات و نگرش‌های اقتصادی و تناقضات در حرف‌ها و برنامه‌های آتی مهم است. شاخص تورم در سال ۹۶ حدود ۹ درصد و در ۱۴۰۰ حدود ۴۶ درصد بود که تحویل نفر بعد داد. مسئولیت تورم با بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از آن شانه خالی کند. بند دوم نقدینگی است. مسئله ما بر سر میزان نقدینگی نیست. 

او افزود: همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد تحویل داد. یعنی در دو سال نرخ رشد از ۲۰ به ۴۰ رسیده است که یکی از دلایل آن بی‌انضباطی بانک‌هاست. 

نماینده تربت حیدریه تصریح کرد: همتی در پاسخ به سوالی می‌گوید ضرب الاجل بانکی نمی‌توانیم بدهیم. چرا قانون بانک مرکزی در دولت قبل را پیگیری نکردید، چون اعتقادی به انضباط بخشی بانک‌ها ندارید. بانک ملی را با زیان انباشته تحویل می گیرد و دو سال بعد با دوبرابر زیان انباشته تحویل می‌دهد.

زنگنه ادامه داد: شاخص کفایت سرمایه در طول سه سال چه شد؟ کاهش قدرت وام دهی بانک‌ها نشان می‌دهد ۳۳۰ هزار میلیارد از سهام بانک‌ها سرمایه‌گذاری نشده و به ملک و طلا رفته است. در سال ۹۷ بانک‌ها طلا خریدند.

او افزود: در همه کمیسیون‌ها می‌گویند ما را مجبور می‌کردند پایه پولی را بالا ببرند. خطاب به رئیسی گفتید با جراحی اقتصادی و ارز ترجیحی برای مردم مشکل ایجاد می‌کنید. عملیات صرافی‌ها را مسدود کردید و تعهد ارزی گذاشتید و صادرات خرد بسته شد. 

نماینده مجلس گفت: همتی اعتقادی به ارزش پول ملی ندارد. همتی نوشته بود با توجه به تورم باید قیمت ارز افزایش پیدا کند. تفکر افراطی می‌گوید قیمت ارز باید بالا برود. وی معتقد است اگر ۴۰ درصد تورم داریم در پایان سال باید ۴۰ درصد افزایش یابد.

او افزود: وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید در نظراتش ثبات داشته باشد معلوم نیست با ارز ۴۲۰۰ موافق است یا نه.

زنگنه ادامه داد: به محسن رضایی گفت شما اف‌ای تی اف را دو سال در مجمع تشخیص زندانی کردید، اما بعدا گفتند اف‌ای تی اف هیچ اثری ندارد. 

نماینده تربت حیدریه تصریح کرد: وی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری گفت که من با دولت روحانی مخالف بودم. در مورد بورس آقای همتی نامه‌ای را نشان می‌دهد که به رهبری نوشتم و هشدار دادم مدت‌ها قبل از ریزش بورس همه را دعوت کردند به بورس، اما در اسفند ۹۸ گفت وزارت اقتصاد قصد جدید برای عرضه‌های جدید دارد و من از رفتن مردم به بورس استقبال می‌کنم. مردم براساس نظرات شما تصمیم می‌گیرند. 

او افزود: کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد. ما باید تکلیف خود را با مردم مشخص کنیم و نمی‌توانیم تفسیری جدیدی از اقتصاد را بیان کنیم.

زنگنه گفت: مردم انتظار دارند مجلس نقش نظارتی خود را حفظ کند و امروز ۶۰ نفر مخالف ثبت نام کردند. درباره چای دبش دوستان گفتند چقدر شهید رئیسی را ملامت کردیم که همه دیدند از کجا ماجرایش شروع شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
پول ملی = خون شهدا
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
وزیری که دنبال با ارزش شدن پول ملی نباشه مفتش گرونه