سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور:

پزشکی قانونی از هرگونه کیت ژنتیک خارجی بی نیاز است

سلحشور گفت: با تولید و ساخت کیت های ژنتیک به همت جوانان نخبه این سازمان، هم اکنون پزشکی قانونی از هرگونه کیت ژنتیک خارجی کاملا بی نیاز است.

بابک سلحشور صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: پزشکی قانونی سازمانی فنی، تخصصی و علمی است که کارکنان آن از نظر فنی و تخصصی در سطع بالایی قرار دارند و کمتر سازمانی با چنین شرایطی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی یکی از بازوان محکم و مقتدر دستگاه قضایی است، افزود: پارسال بیش از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نظریه کارشناسی در ۴ حوزه تخصصی معاینات بالینی، تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه توسط پزشکی قانونی صادر و برای محاکم قضایی ارسال شد و موجبات صدور رأی قاضی را فراهم کرد.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور  تصریح کرد: به طور متوسط سالانه حل و فصل ۳ میلیون پرونده قضایی بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است و بنا به گفته رییس  قوه قضاییه نظرات کارشناسی این سازمان فصل الخطاب محاکم قضایی است.

وی با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی برای صدور نظرات کارشناسی باید به بهترین و به روزترین امکانات و تجهیزات و نیز همکاران متخصص و خبره مجهز باشد، بیان داشت: طی سال‌های اخیر پزشکی قانونی در زمینه‌های مختلف علمی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و با تکیه بر دانش و توانمندی جوانان نخبه خود و همکاری مرکز تحقیقات پزشکی قانونی موفق به ساخت و تولید بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز خود شده است.

سلحشور ادامه داد: کشور ما به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، در مقاطعی، در حوادث و بحران‌های پیش آمده، برای تأمین تجهیزات مورد نیاز خود با مشکلات بسیاری مواجه شد.

وی با اشاره به ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز سازمان به همت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی افزود: خوشبختانه  با ساخت و تولید کیت‌های ژنتیک در مرکز تحقیقات، هم اکنون سازمان پزشکی قانونی از هر گونه کیت خارجی در آزمایشگاه‌های ژنتیک خود بی نیاز شده است، همچنین ساخت دستگاه هموژنایزر و الکل سنج تنفسی (در مراحل نهایی اعتبار سنجی) گام بزرگی برای خودکفایی سازمان در تأمین مواد و تجهیزات مورد نیاز آن است.

 معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور از ساخت دستگاه هداسپیس GC نیز خبر داد و گفت: به زودی این دستگاه نیز که به همت جوانان نخبه کشور ساخته شده، رونمایی و در آزمایشگاه‌های سازمان به کار گرفته می‌شود.

وی در ادامه به فعالیت بانک اطلاعات ژنتیک ایران نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی و فعالیت بانک ژنتیک تحول عظیمی در کشف جرم و شناسایی مجرمان ایجاد کرده است به نحوی که طی پارسال بیش از ۴۰ پرونده که متهمی برای آن معرفی نشده بود، با کمک اطلاعات موجود در این بانک، متهمان آن شناسایی و دستگیر شدند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار نمونه از مجرمین سابقه دار در کشور اخذ شده و بیش از ۱۵۰ هزار پروفایل نیز در نرم افزار ایرانی بانک ذخیره شده و این روند رو به رشد در فعالیت‌های بانک با جدیت و سرعت بیشتر در حال توسعه است.

وی به برگزاری جلسات کمیسیون‌های پزشکی قانونی به شکل ویدئوکنفرانسی نیز اشاره کرد و گفت: در ۳ سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ جلسه کمیسیون‌ها به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد که ضمن جلب رضایت مردم و کارشناسان و کاهش هزینه ها، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را نیز افزایش داد.

 سلحشور در این مراسم همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات ارزنده  عباس آمیان مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان کرمان، برای  مسعود قادی پاشا مدیرکل جدید آن استان آرزوی موفقیت کرد.

مسعود قادی پاشا،  مدیر کل جدید پزشکی قانونی استان کرمان در پایان این آئین بیان کرد: سعی و تلاش این است که با همکاری رئیس کل دادگستری استان و دادستان کرمان بتوانیم کار کارشناسی و تخصصی را افزایش دهیم، تا کیفیت کار‌ها ارتقا یابد، از نظرات قضات باتجربه و خبره نیز استفاده خواهیم کرد.

 وی بیان داشت: در استان کرمان ما نیاز به جذب پزشک بیشتری داریم و  امیدواریم با حمایت استانداری و رئیس کل دادگستری استان و دادستان کرمان بتوانیم پزشکی قانونی را در شهر‌های دورافتاده و محروم استان راه اندازی کنیم.

لزوم احداث پزشکی قانونی در شهر‌های محروم استان  کرمان

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در این آئین گفت:  آمیان با کمک همکاران خود تلاش و زحمات شبانه روزی زیادی را متحمل شدند و هم اکنون سازمان پزشکی قانونی در میان مردم، سازمانی خوشنام محسوب می شود.

 وی افزود: در بین همکاران دادگستری و عموم مردم و سایر سازمان‌های همکار هیچ گونه گلایه مندی از مدیرکل پزشکی قانونی نشنیدم و این ارزشمند است و زحمات وی در کرمان قابل تشکر می‌باشد و بنده به نیابت از کارکنان دستگاه قضائی از خدمات وی تشکر می‌کنم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با بیان این مطلب که پزشکی قانونی یکی از مهم‌ترین بازوان دستگاه قضائی است، گفت: با توجه به تنوع ماموریت‌های پزشکی قانونی و کارشناسی‌های تخصصی در پرونده‌های حقوقی و قضایی در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، وظایف این سازمان در سیستم قضائی بسیار پراهمیت می‌باشد.

 وی با اشاره به اینکه نظرات پزشکی قانونی در برخی از موارد فصل الخطاب است، بیان کرد: نظرات کارشناسی پزشکی قانونی با اهمیت و ارزشمند می‌باشد، زیرا که زحمات و نظرات پزشکی قانونی در دستگاه قضائی در ادله، اثبات دعوی و اتقان آراء تاثیرگذار است.

رییس شورای قضائی استان کرمان با اشاره به اینکه در دستگاه عدلیه، ادله شامل سنتی و علمی می‌باشد، بیان داشت: در ادله سنتی اثبات دعوا که در شرع و عرف نیز می‌باشد بعضا خدشه‌هایی وارد می شود مانند ایراداتی که به شهود کاذب و ... گرفته می‌شود، هرچند از نظر شرعی جزو ادله قوی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: اما ادله علمی جزو ادله‌ای هستند که نه تنها به آنان خدشه‌ای وارد نمی شود، بلکه به دقت رای نهایی می‌افزایند، زیرا که نظرات پزشکی قانونی مستند به علم و دانش هستند.

حجت الاسلام حمیدی با بیان این مطلب که پزشکی قانونی استان کرمان در شناسایی هویت شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدا به صورت جهادی عمل کرد، بیان داشت: در حادثه تروریستی ۱۳ دی ماه سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۰۰ شهید اعم از زن و مرد و کودک تقدیم شد و پزشکی قانونی استان کرمان با دقت و سرعت لازم تشخیص هویت ابدان مطهر شهدا را در دستور کار خود قرار داد.

 وی ابراز امیدواری کرد که حضور  قادی پاشا در استان کرمان باعث رشد و پیشرفت حوزه پزشکی قانونی شود،  افزود: هنوز هم در برخی از شهر‌های استان کرمان پزشکی قانونی وجود ندارد و این منجر به ایراد زحمت برای مردم و کارکنان دستگاه قضائی شده است که لازم است هر چه زودتر پزشکی قانونی در این شهر‌ها راه اندازی شود.

لزوم تجهیز شهرستان‌های کرمان در حوزه پزشک قانونی

علی بیگ‌زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان نیز در این مراسم گفت: وظایف پزشک قانونی یک کار تخصصی پزشکی است که به عنوان مشاور امین با وظایف مشخص و در حوزه‌‌های میان رشته‌ای عمل می‌کند و این کار حساس و دشواری است. 

وی به حوادث استان از جمله شهدای غدير و عملیات تروریستی گلزار شهدا اشاره کرد و افزود: بعد از این حادثه، وظیفه سنگینی بر عهده پزشکی قانونی قرار گرفت که شایسته قدردانی است و این موضوع برای کسی پوشیده نیست.

بیگ‌زاده با اشاره به وسعت استان کرمان، خواستار مجهز کردن شهرستان‌های استان به امکانات لازم در حوزه پزشکی قانونی شد تا بتوانند به‌ خوبی به وظایف خود عمل کنند. 

 در هفته جاری عباس آمیان به سمت مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین منصوب خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.