سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی:

نخبگان و مردم برنامه‌های دولت را ارزیابی کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رشد هشت درصدی اقتصاد را یک ضرورت تلقی کرد.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هر میزان مردم در برنامه دولت مشارکت و کمک کنند در حقیقت کمکی به برنامه و کارنامه آتی دولت خواهد بود و بسیار ارزشمند است. من از همه نخبگان و مردم خواهش کردم تا در ارزیابی برنامه‌های دولت نقش ایفا کنند و این جلسه را برای همین موضوع، برگزار کردیم.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۳۹۶ این مباحث را دنبال کرده بودیم و از اساتید و صاحب‌نظران خواهش می‌کنم راجع به برنامه‌های دولت و وزارتخانه‌ها و مختصاتی که باید داشته باشد، تمرکز داشته باشند. صاحب نظران از نظر شکلی به ویژگی‌های مطلوب برنامه بپردازند که چگونه و از چه نقطه‌ای شروع شود و با چه روشی به نقطه مطلوب خواهد رسید.

جلیلی ذکر بخشی اسناد بالادستی در برنامه وزرا را کافی ندانست و گفت: باید رئیس جمهور در کنار برنامه وزرا برنامه دولت را هم به مجلس ارائه می‌کرد و حالا رئیس جمهور گفته برنامه او همان برنامه هفتم توسعه است در حالی که باید بگوید رشد ۸ درصدی را چگونه محقق خواهد کرد و باید تک تک وزارتخانه‌ها نقش خود را بدانند، حتی وزارت علوم که باید سهم خود را در ارزآوری و اشتغال در برنامه بداند.

رشد هشت درصدی اقتصاد یک ضرورت است

وی عنوان کرد: رشد ۸ درصدی عوامل مختلفی دارد و سرمایه یکی از عوامل در افزایش بهره‌وری است اما سرمایه صرفاً یک عنصر است و فناوری، مدیریت و نیروی انسانی دیگر ارکان تحقق بهره‌وری هستند و اینکه در اجزای دولت که وزارتخانه‌ها هستند باید مشخص شود چه برنامه‌ای برای استفاده از نیروی انسانی دارند.

جلیلی بیان کرد: باید در رابطه به شیوه‌های تامین مالی در برنامه‌ها صحبت کنن و در مناظره‌ها هم به رئیس جمهور گفته بودم که شیوه اجرای برنامه هفتم را عنوان کند و خود برنامه صرفا برنامه او محسوب نمی‌شود و شیوه اجرای کار مهم است و البته لازم است برای تامین منابع ابتدا به منابع موجود و استفاده درست از آنها توجه کافی مبذول داشته باشیم که به طور مثال جلوی هدر رفت منابع نفت و گاز را بگیریم.

نخبگان به کمک دولت آمده‌اند

وی گفت: رشد ۸ درصدی یک ضرورت است که با انضباط مالی و رفع ناترازی‌ها می‌توان به کاهش تورم کمک کرد. هم اکنون جمعی از نخبگان به کمک دولت و مجلس آمدند تا به بهترین نحو کابینه چیده شود و کار خود را آغاز کند. هر میزان در برنامه به وزرا کمک کنیم به کارنامه آتی دولت کمک کردیم. در مسیر کار نیز دولت محترم را همراهی خواهیم کرد و دولت، امروز دولت همه است و همه باید به دولت کمک کنند تا کشور با موفقیت پیش رود‌.

جلیلی تاکید کرد: برنامه‌هایی که طبق برنامه هفتم توسعه بر عهده هر وزارتخانه است را در دولت سایه مشخص کرده‌ایم و این باید به نحوی باشد که در برنامه وزرا دیده شود تا رشد ۸ درصد را محقق کند و ما باید در حد خودمان بتوانیم کمک کنیم تا دولت و مجلس که وظیفه مشترک را در این مقطع انجام می‌دهند به بهترین شکل به انجام برسانند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.