سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰ درصد طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی پیش رفته است

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در یک سال و نیم گذشته طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی به پیشرفت ۱۰ درصدی رسیده است.

در میز اقتصاد موضوع شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی بررسی شد و مسعود عدل طلب دبیر هیئت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی و  پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف ایران، خاکزاد رستمی مشاوری عالی اتاق اصناف کشاورزی به سوالاتی پاسخ دادند.

پیشه ور گفت: خوشبختانه معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی، در طی ۷ سال گذشته این فرایند را آغاز کرده بود، بنا به ضرورتی که بازار‌های هدف می‌خواستند. شناسنامه دار کردن محصول به این معناست که کشاورز هر محصولی را که میخواهد تولید کند قبل از اینکه به تولید برسد، باید شناسه محصول را بگیرد. برای گرفتن شناسه محصول شناسنامه فعالیت لازم است. از مبدا تولید هر کشاورزی که برای گرفتن شناسه محصول مراجعه می‌کنند و از روزی که میخواهد تولید را شروع کند، اطلاعات آن بارگذاری می‌شود.

او افزود: در پایان به کشاورزی که میخواهد این محصول را در بازار عرضه کند، باید بارکد داشته باشد. به این ترتیب مصرف کننده با بررسی این بارکد از مبدا تولید تا مسیر مصرف مطلع می‌شود. یکی از کاربرد‌های این موضوع تنظیم بازار است. به این ترتیب سقف تولید کالا‌ها و نیاز بازار بررسی میشود و بر این اساس محصول را کشاورز تولید می‌کند.

خاکزاد رستمی گفت: با منابعی که از جامعه کشاورزی تعیین شده، سامانه‌ای به مرور تکمیل شده و اکنون یکی از بهترین سامانه‌ها در بخش کشاورزی است. متقاضیان می‌توانند بدون مراجع حضوری اطلاعات را ثبت و ضبط کنند و اطلاعات ثبت شده از طریق بستر سامانه‌ای به نام «سَبَک» برای کارشناسان ارسال می‌شود. سپس مکانی که قرار است تولید در آن انجام شود ثبت میشود. بعد از شناسایی بستر تولید و صدور شناسنامه، سالانه محصولاتی که تولید میکند، محصولات دارای شناسنامه محصول خواهد شد.

او افزود: صدور شناسنامه محصول به راحتی و بدونه دریافت هزینه برای کشاورز انجام می‌شود. اما اندک هزینه‌ای برای شناسنامه فعالیت و بستر محصول خواهد داشت؛ که سقف آن بیش از ۳۵۰ هزار تومان نیست و در شرایط خاص به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

پیشه ور گفت: به دلایلی این سامانه به کندی پیش رفته است و تاکنون در یک سال و نیم گذشته تاکنون این طرح به پیشرفت ۱۰ درصدی رسیده است. اگر موازی کاری‌ها در این حوزه صورت نمی‌گرفت تا ۵۰ درصد امکان تکمیل این طرح وجود داشت.

او افزود: در قانون اشاره شده که کشاورزی داوطلبانه است، اما برای دریافت خدمات، الزاما باید شناسنامه و پروانه دریافت شود. در حال حاضر به این دلیل که مشوق‌های خوبی تعریف نشده و کشاورز برای شناسنامه دار کردن محصول تمایلی ندارد. چون کشاورز به خدمات به هر ترتیبی که هست به خدمات دسترسی دارد، الزامی برای خورد نمی‌بیند، اما اگر ارائه خدمات منوط به شناسنامه دار کردم محصول باشد کشاورز تمایل بیشتری برای این موضوع خواهد داشت.

عدل طلب گفت: به دلایل مختلفی، سامانه «سبک» نتوانست در مدت زمانی که انتظار می‌رفت به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها متصل شود. اگر اتصال برقرار شود، صادر شدن محصولات به راحتی قابل انجام است. اقدامات برای بحث و مجوز‌های های امنیتی نیز در حال اخذ شدن است.

او در خصوص چالش‌های کشاورزان گفت: الان کشاورز ما پروانه خود را دریافت کرده، اما چون شناسه یکتا ندارد، این پروانه در دستگاه‌های دولتی به سختی پذیرش میشود. در راستای اعتبار بخشی به پروانه‌های کشاورزی اقدامات خوبی انجام شده و اکنون بانک مرکزی و تمامی بانک‌های کشور پروانه کسب مارا به رسمیت می‌شناسند. بیمه کشاورزان که از دغدغه‌های اصلی ما است بر اساس همین پروانه‌های کشاورزی توسط سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد که این موارد عوامل انگیزشی خوبی هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.