سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترور سیاست ناکام اسرائیل برای فرار از تبعات شکست بزرگ هفتم اکتبر

رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۱۰ ماه اخیر که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد ۳ شکست اصلی را متحمل شده است و به همین دلیل، سیاست ترور را در دستور کار خود قرار داده است.

 عملیات طوفان الاقصی که توسط نیرو‌های حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد و مقاومت بعد از آن توسط گروه‌های مختلف فلسطینی، مقامات امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی را در بهت فرو برده است. یکی از مهم‌ترین نکات پیرامون این عملیات، شکست‌هایی که این رژیم متحمل آنها شده است. این شکست‌ها در نوع خود باعث شد تا سرکردگان این رژیم سیاست ترور رهبران مقاومت را در دستور کار قرار دهند که مهم‌ترین آنها ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران بوده است.

سیاست ترور؛ اصل راهبردی امنیتی رژیم صهیونیستی

در طول تاریخ، بقا برای صهیونیست‌ها امری تعیین کننده بوده و امنیت، نقطه تمرکز محوری در تاریخ صهیونیسم است. شهرک نشینان صهیونیست از زمان شکل‌گیری اسرائیل همواره احساس می‌کنند در محاصره‌اند و معتقدند اگر تنها در یک جنگ شکست بخورند، نه تنها دولت‌شان بلکه خودشان هم نابود می‌شوند.

بسیاری از صهیونیست‌ها در مبارزات علیه مقاومت فلسطینی حضور داشته‌اند و به نوعی همه درگیر جنگ با مقاومت فلسطینی بوده‌اند. طبیعتا این وضعیت در شکل‌دهی به فضای سیاسی و حتی حکومت تاثیر داشته است. غالب نخست‌وزیران و وزرای صهیونیست از نظامیان بوده‌اند. آنان دستور قتل بسیاری را صادر و تعداد زیادی را احتمالا برای کشته شدن اعزام کرده‌اند.

ترور رهبران فلسطینی

مهم‌ترین ترور‌های رژیم صهیونیستی مربوط به رهبران گروه‌های فلسطینی است. ترور رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی فلسطین به ویژه اعضای گروه حماس همواره در دستور کار صهیونیست‌ها بوده است. تاکنون اشخاص بسیاری به واسطه سازمان‌های جاسوسی صهیونیستی حذف فیزیکی شده و به شهادت رسیده اند. دو ماه پس از وقوع انتفاضه دوم در سپتامبر سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی آشکارا سیاست خود را برای ترور اعلام کرد. یحیی عیاش از اعضای حماس از مهم‌ترین افرادی بود که در سال ۱۹۹۶ در غزه ترور شد. به علاوه ۱۱ تن از رهبران سیاسی فلسطین بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ ترور شدند.

مهم‌ترین رهبران فلسطینی که در جریان انتفاضه دوم قربانی ترور شدند عبارتند از: ثابت أحمد ثابت از گروه فتح در دسامبر ۲۰۰۰، جمال سلیم از حماس در ژوئیه ۲۰۰۱، جمال منصور از حماس در ژوئیه ۲۰۰۱، ابوعلی مصطفی از جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در آگوست ۲۰۰۱، جهاد احمد جبرئیل از جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در مه ۲۰۰۲، صلاح شحاده از حماس در ژوئیه ۲۰۰۲، ابراهیم المقدمه از حماس در مارس ۲۰۰۳، اسماعیل ابوشتاب حمزه از حماس در آگوست ۲۰۰۳، شیخ احمد یاسین از حماس در مارس ۲۰۰۴، عبدالعزیز رنتیسی از حماس در آوریل ۲۰۰۴، عدنان الغول از گردان‌های القسام حماس در سال ۲۰۰۴ و عزالدین خلیل از حماس در سپتامبر ۲۰۰۴، محمد الزواری پدر پهپادی گردان‌های القسام در سال ۲۰۱۶ در تونس و صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در سال ۲۰۲۴ در بیروت.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در در سال ۲۰۲۴ در تهران ترور شدند. ترور اسماعیل هنیه آخرین ترور رهبران فلسطینی از سوی رژیم اشغالگر است. به نظر می‌رسد که ترور رهبر سیاسی حماس که نقش بارزی در مذاکرات آتش‌بس داشت، برآیند شکست‌های چندگانه‌ای است که این رژیم را در حوزه‌های مختلف درگیر انفعال کرده است.

شکست اطلاعاتی

مهمترین شکست رژیم صهیونیستی در جریان طوفان الاقصی، ناکامی در پیش بینی وقوع آن بود. با وجود سازمان‌های امنیتی همچون IDF، Shin Bet، Mossad و ... عملیات هفتم اکتبر باور نکردنی به نظر می‌رسد. کارشناسان اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در گزارشی، این حمله را یکی از سخت‌ترین حملات دانستند. اما شکست اصلی دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و حامیانش، در عدم تشخیص قدرت واقعی حماس بود. آنگونه که یکی از کارشناسان اندیشکده مزبور می‌گوید قبل از ۷ اکتبر ثابت شده بود که حماس بیش از آنچه که عملیات اخیرش نشان داد، توانمند است.

شکست در نابودی میدانی حماس

یکی از مهم‌ترین شکست‌های ارتش صهیونیستی، ناکارآمدی راهکار نظامی است که از ابتدا بر آن تاکید داشت. سران رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو بعد از مواجهه با طوفان الاقصی، وعده نابودی حماس و اعضای آن ظرف کمتر از چند ماه دادند. اما اکنون اثربخش نبودن این رویکرد معلوم شده است. رابرت پیپ در مقاله‌ای در فارن افرز در ژوئن ۲۰۲۴ با عنوان «حماس پیروز می‌شود؛ چرا استراتژی شکست اسرائیل، دشمنش را قوی‌تر می‌کند؟» معتقد است: «حماس و اهدافش امروز محبوب‌تر و جذاب‌تر از هفتم اکتبر است. پس از ۱۰ ماه جنگ، زمان آن فرا رسیده که واقعیت تلخ را بشناسیم: هیچ راه حل نظامی فقط برای شکست حماس وجود ندارد».

وی در ادامه نیز می‌افزاید: «حماس نه شکست خورده است و نه در آستانه شکست است. (رژیم) اسرائیل با حدود ۴۰ هزار سرباز به شمال و جنوب غزه حمله کرد، ۸۰ درصد جمعیت را به اجبار آواره کرد، بیش از ۳۹ هزار نفر را کشت، حداقل ۷۰ هزار تن بمب بر روی این منطقه پرتاب کرد. بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه را تخریب کرد، دسترسی این منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرد و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داد. نقص اصلی در استراتژی رژیم صهیونیستی، شکست تاکتیک‌ها یا اعمال محدودیت بر نیروی نظامی نیست، بلکه شکست در عدم پیش‌بینی منابع قدرت حماس است.

شکست در روایت‌ها

در نهایت این شکست در جنگ روایت‌ها بود که به دنبال دو شکست پیشین، رژیم صهیونیستی را به سمت سیاست ترور پیش برده است. دانیل لوی رئیس پروژه US/Middle East که بر سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه تمرکز دارد معتقد است که (رژیم) اسرائیل پس از آغاز یک حمله بزرگ در غزه، خود را در صحنه بین‌المللی منزوی کرد. این انزوا هم از نظر ناکامی در موفقیت در زمین مبارزه و هم از نظر روایت رسانه‌ای است. بعد از آغاز نبرد، فلسطین تقریبا تبدیل به نمادی برای بی‌عدالتی در نظم جهانی شد. هر چند ارتش (رژیم) اسرائیل می‌گوید که فقط حماس را در غزه هدف قرار می‌دهد، اما آنچه که رسانه‌ها روایت می‌کنند، جنایات هولناک این رژیم و ارتکاب نسل کشی علیه ساکنان غزه است. این بدان معناست که صهیونیست‌ها بازنده بزرگ «جنگ روایت‌ها» هستند.

نتیجه

رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۱۰ ماه اخیر که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد چند شکست اصلی را متحمل شده است؛ ازجمله شکست اطلاعاتی در عدم پیش بینی حمله حماس در روز هفتم اکتبر و نیز شکست در جنگ روایت‌ها که موجب ایجاد موج عظیمی از همدردی افکار عمومی جهان با فلسطینیان شد. به نظر می‌رسد که در نتیجه این شکست‌ها و قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در شرایط انفعالی، رهبران این رژیم ترور رهبران فلسطینی را به عنوان راه رهایی از تبعات این شکست‌ها حداقل در کوتاه مدت انتخاب کرده‌اند.

منبع: مهر

برچسب ها: اسماعیل هنیه ، ترور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.