سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح قیمت کود امری ضروری است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به ابلاغ افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود از مسئولان انتظار می رود که هرچه سریع تر قیمت کود اصلاح شود تا شاهد کاهش عملکرد تولید در سال آینده نباشیم.

عطااله هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون  ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم با ارزش ۱۹۸ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹ درصد رشد داشته است.

او از پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران خبرداد و گفت: تاکنون ۹۵ همت مطالبات کشاورزان پرداخت و ۱۰۳ باقی مانده که انتظار می رود قبل از آغاز فصل کشت در استان های شمال غرب پرداخت شود.

آغاز کشت گندم در استان های شمال غرب از ۱۰ روز آینده

هاشمی ادامه داد: با توجه به آنکه کشت در استان های شمال غرب ۱۰ روز آینده آغاز می شود، طبق وعده معاونت امور زراعت پرداخت مطالبات و تسویه حساب با گندمکاران تا پایان شهریورفایده ای ندارد چراکه بدلیل بدهی به سیستم بانکی و خرید نهاده های کشاورزی، کشاورزان نیاز به نقدینگی دارند.

  به گفته او، بنابر آمار استان های خوزستان،گلستان، فارس کرمانشاه و همدان در صدر خرید تضمینی گندم قرار دارند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: براساس قانون دولت مکلف به پرداخت مطالبات کشاورزان حداکثر ۲۴ ساعت پس از تحویل است، درحالیکه اکنون برخی کشاورزان به رغم گذشت بیش از ۲ ماه از تحویل محصول ریالی دریافت نکردند که این امر اجحاف در حق کشاورزان است.

نرخ منطقی خرید تضمینی گندم ۲۵ هزارتومان است

او با اشاره به گلایه مندی کشاورزان از تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی و مطالبات گفت: با توجه به آغاز فصل کشت از ۱۰ روز دیگر در استان های شمال غرب، کشاورز نمی داند که نرخ خرید گندم برای سال زراعی جدید چقدر است و به سبب تاخیر در پرداخت مطالبات نقدینگی لازم ندارد که در نهایت تمامی این عوامل منجر به سردرگمی و گلایه مندی کشاورزان از وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه شده است. 

هاشمی نرخ منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم را ۲۴ تا ۲۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و اعمال شاخص تورم، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی آینده نباید کمتر از ۲۴ تا ۲۵ هزارتومان باشد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به شرایط مطلوب تولید گندم افزود: برآوردها حاکی از آن است که تولید گندم به ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن برسد، درحالیکه با پرداخت به موقع مطالبات خرید تضمینی از مرز ۱۲ میلیون تن هم فراتر می رفت.

به گفته او، تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران موجب شده تا برخی از آنها به سبب بدهی های بانکی و گذراندن امرار معاش گندم تولیدی خود را با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان در بازار آزاد به دلالان بفروشند که همین امر منجر به هدررفت گندم تولیدی و جایگزینی به عنوان خوراک دام یا قاچاق به آن سوی مرزها شده است.

قیمت کود شیمیایی ۱۰۰ درصد افزایش یافت

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با اشاره به گلایه مندی دیگر کشاورزان مبنی بر قطعی برق چاه های کشاورزی افزود: با توجه به شرایط دمایی و محدودیت منابع آبی، وزارت نیرو برخلاف قانون، برق چاه های کشاورزی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع می کند که این امر ظلم به تولید است که ضرر و زیان فراوانی برای کشاورزان بدنبال دارد.

او در واکنش به گرانی کود شیمیایی گفت: گرانی ۱۰۰ درصدی کود شیمیایی ابلاغ شده است، لذا از سازمان برنامه و معاون اول رئیس جمهور گلایه مند هستند چراکه این افزایش قیمت ضربه مهلکی به تولید سال آینده می زند. حال انتظار می رود که قیمت کود اصلاح و به نرخ قبل بازگردد یا قیمت محصولات ۲ برابر شود، درغیراین صورت  با افزایش قیمت هرکیسه کود از ۱۹۵ به ۴۰۰ هزارتومان و تغذیه نامناسب محصول شاهد افت عملکرد در تولید خواهیم بود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.