سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر اجرایی نخستین جایزه داستان و بازآفرینی مطرح کرد؛

هنرمندان برای تولید اثر خلاقانه به منابعی برای الهام نیاز دارند

زارع‌زاده گفت: بازآفرینی روایت خلاق از متن اولیه است که هنرمندان برای تولید اثر خلاقه به منابعی برای شهود و الهام نیاز دارند.

الهام زارع‌زاده، دبیر اجرایی نخستین جایزه داستان و بازآفرینی با اشاره به مفهوم بازآفرینی بیان کرد: بازآفرینی روایت خلاق از متن اولیه است. گاهی ممکن است توجه به یک روایت اساطیری یا قصه‌ای قدیمی، یا نگاه به یک اثر معماری یا شنیدن یک موسیقی برای نویسنده الهام‌بخش باشد، تا جایی که باعث روشن شدن جرقه‌ای جدید در ذهن او شده و او را به خلق یک اثر جدید وادار کند. در واقع، ایده‌ای متولد می‌شود و در این صورت می‌توان گفت بازآفرینی اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه همه هنرمندان برای تولید اثر خلاقه به منابعی برای شهود و الهام نیاز دارند، گفت: معمولاً مشخص نیست که این منابع از کجا و چطور به سراغ نویسنده می‌آید. با این حال، اگر منابع در معرض پویایی و رشد نباشد، بعد از مدتی باعث می‌شود هنرمند در هر زمینه‌ای آثار قبلی خود را تکرار کند؛ بنابراین حرف تازه‌ای نخواهد داشت و به همین دلیل کیفیت آثار هنریش افت می‌کند.

زارع‌زاده ادامه داد: اینجاست که نویسنده می‌تواند برای گرفتن جان تازه و نجات آثار هنریش از بازآفرینی بهره گیرد. اگر نویسنده به ریشه‌هایش دوباره دسترسی یابد و به سراغ منابعی برود که برایش به ارث گذاشته شده، می‌تواند یک منبع شهود جدید را درون خود کشف کند.

وی درباره ارتباط میان بازآفرینی و اقتباس مطرح کرد: اقتباس زیرمجموعه بازآفرینی بوده و در صنعت فیلمسازی کاربرد دارد و مشخصا از متنی داستانی یا رمان، فیلم سینمایی یا سریالی تولید یا بر مبنای آن فیلمنامه‌ای نگاشته می‌شود. اقتباس مرتبط با حوزه هنر‌های تصویری است.

دبیر اجرایی نخستین جایزه داستان و بازآفرینی درباره لزوم برگزاری یک جایزه ملی با این موضوع گفت: نیاز ما به داستان، نیازی روزمره است. محتوا‌هایی که ما در طول روز در معرضشان هستیم، مانند کتاب، فیلم، سریال و انیمیشین، آگهی‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی، رسانه‌های بر پایه متن، ذهن و فکر ما را تغذیه می‌کنند و تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این موضوع ممکن است برای ما آسیب‌زا باشد.

وی ادامه داد: ما غالباً از منابعی تغذیه می‌کنیم که هویت‌ساز و ریشه‌ای نیستند و ما را به ریشه‌هایمان گره نمی‌زنند. بازآفرینی می‌تواند ما را به ریشه‌هایمان گره بزند، داشته‌هایمان را نشان دهد و با خلاقیتی که در استفاده از آن منابع بهره می‌بریم، زمینه تولید محصولات جدیدی را فراهم کند. این محصول جدید می‌تواند برای هر فردی که در معرض این اطلاعات گسترده قرار دارد، اغناکننده، لذت‌بخش و هویت‌ساز باشد.

زارع‌زاده درباره اهمیت برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی یادآور شد: یکی از ظهور و بروز‌های افت عرق ملی و هویتی، مهاجرت‌های زیاد و گسترده به بیرون از مرزهاست. یکی از عواملی که می‌تواند این احساس رضایت را به افراد بدهد تا به دنبال نیازهایشان بیرون از کشور نگردند، استفاده از عنصر بازآفرینی و به وجود آمدن زمینه‌ای برای بازنگری به ریشه‌ها و داشته‌های شخصی و ملی و تمدنی است.

دبیر اجرایی نخستین جایزه داستان و بازآفرینی، ساختار این جایزه را در دو بخش اصلی رقابتی و ترویجی معرفی کرد و ادامه داد: بخش رقابتی شامل پنج حوزه رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی داستانی و طرح رمان است و قوانین ارسال آثار در سایت جایزه قید شده است. بخش ترویجی جشنواره نیز به منظور بسط نظریه بازآفرینی در حال انجام است. این بخش طی هشت نشست تخصصی و چند جلسه کارگاه داستانی در اصفهان و شهرستان‌ها و نشست‌های تخصصی در اصفهان برگزار می‌شود که هدفش رسیدن به شیوه‌ها و زمینه‌هایی است که بازآفرینی می‌تواند در آنها انجام شود.

زارع‌زاده با تأکید بر اینکه تئوری بازآفرینی کمتر مورد توجه بوده و مبحث جدید و به شدت پویایی است و می‌تواند الهام‌بخش و جریان‌آفرین باشد، افزود: این نشست‌های تخصصی تا ۳۰ شهریور در اصفهان برگزار می‌شود و با توجه به اینکه امکان تمدید زمان ارسال آثار وجود دارد، شاید بعد از آن نیز ادامه یابد.

نخستین رویداد «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» اواخر پاییز امسال توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی در اصفهان برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار به این جایزه تا ۳۰ شهریور امسال تعیین شده است.

منبع: ایرنا 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.