سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرشماری تابستانه حیات وحش در منطقه پلنگ دره قم انجام شد

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست قم گفت: سرشماری تابستانه حیات وحش در منطقه پلنگ دره در پهنه‌ای به وسعت ۳۱ هزار هکتار انجام شد.

اسماعیل احمدی‌زاده گفت: برنامه سرشماری تابستانه حیات وحش با حضور جمعی از محیط‌بانان، کارشناسان و همیاران محیط زیست، طی یک روز کامل در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم با موفقیت به انجام رسید.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه سرشماری حیات وحش دراین منطقه همچون سنوات گذشته به صورت پیمایشی و مشاهده مستقیم انجام شد، عنوان کرد: آمار دقیق این سرشماری پس از انجام تحلیل‌های لازم، جهت برنامه‌ریزی و مدیریت هرچه بهتر مناطق، زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری در اختیار خواهد بود.

معاون محیط زیست استان قم تصریح کرد: با توجه به عملکرد مثبت و مؤثر محیط بانان در جهت مقابله با تخلفات شکار و صید، مرمت و احیای آبشخورها، علوفه رسانی زمستانه و دیگر اقدامات و همچنین نصب تجهیزات هوشمند رصد و پایش، وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه تا حدودی بهبود یافته‌است.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی بالغ بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است.

این منطقه از زیستگاه‌های انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است. هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه می‌باشد.

پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

این منطقه با میانگین ارتفاع یک‌هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. در این منطقه ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره شناسایی شده‌است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.