مدیرکل محیط زیست قم بر ضرورت راه اندازی خانه‌های محیط زیست در روستا‌های استان و تلاش برای توسعه فرهنگ زیست محیطی در جوامع بومی و محلی تأکید کرد.

 محمدحسین بازگیر امروز در همایش «دهیاران، حافظان محیط زیست» اظهار کرد: حفظ و حراست از محیط زیست ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه کشور و تکلیف شرعی و قانونی همه مردم و مسئولان بر اساس قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات دولت و مجلس است. 

وی با بیان اینکه در استان قم ۱۰۹ روستای دارای دهیاری وجود دارد، وضعیت زیست محیطی استان را مورد توجه قرار داد و افزود: دهیاران در بهبود وضعیت و کاهش اثرات ناشی از تخریب محیط زیست و همچنین مقابله با تخلفات در این حوزه، وظایف و تکالیف بسیار مهمی برعهده دارند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: یکی از مهمترین معضلات استان، پدیده گرد و غبار است که متأسفانه در سال‌های گذشته بسیار گسترده شده و ساکنان روستا‌ها می‌توانند با کنترل چرای دام، مدیریت آب کشاورزی، کاشت نهال و تغییر الگوی کشت در مقابله با این بحران مشارکت کنند. 

وی با بیان اینکه دهیاران در جهت شناسایی و پایش منابع آلاینده زیست محیطی در روستا‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند، خاطرنشان کرد: رهاکردن و سوزاندن پسماند‌های خانگی و ضایعات کشاورزی در روستا‌های قم یکی از معضلات جدی است که باید با همراهی و همکاری دهیاران برطرف شود. 

بازگیر با بیان اینکه در استان قم حدود ۷۰۰ گونه گیاهی و ۴۰۰ گونه جانوری وجود دارد، تصریح کرد: دهیاران همچنین می‌توانند با قاچاق و شکار و صید حیات وحش مقابله کرده، حیوانات آسیب دیده را به اداره کل محیط زیست تحویل داده و هرگونه بیماری و رفتار غیرعادی در جانوران وحشی را گزارش دهند. 

وی در پایان بر ضرورت راه اندازی خانه‌های محیط زیست در تمامی روستا‌های استان و تلاش برای توسعه فرهنگ زیست محیطی در جوامع بومی و محلی تأکید کرد و گفت: دانش سنتی محیط زیست هم از جمله موضوعات بسیار مهمی است که دهیاران می‌توانند آن را جمع آوری و در اختیار این اداره کل قرار دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار